Sidor

söndag 12 juni 2011

I en soffa langt hemifran

En liten sammanfattning om senaste dygnet. Ni far helt enkelt sta ut med att det inte ar nagra prickar! Forst var ju da flyget fran Arlanda forsenat. Flyget till New York gick smidigt (shit, jag tanker redan pa engelska nar jag skriver...) men det var vaaarmt. Vi hade fonsterplats och solen lag pa och gjorde "rullgardinen" kokhet. Vi hade en suveran kille bredvid oss som stod ut med vart upp och ner med Alma. Men ingen grat vare sig vid start eller landning, den enda graten var for att hon var sa himla trott! Hon sov i tva omgangar och at bra daremellan. Till landningen hade var granne en Ramlosa-flaska liggande som han skulle slanga sa vi fragade om vi fick den till Alma och han bara skrattade. Den flaskan holl henne sysselsatt hela vagen ner pa marken! Visserligen tuggade hon i sig lite papper fran etikett men ma sa vara...

Nar vi kom ner till ett varmt NY (31 grader) var det passkontroll och vi fick vanta lite sa Alma fick krypa omkring en stund. Sedan charmade hon tullkillen medan vi fick registrera vara fingeravtryck och bli fotograferade. Sedan hamtade vi vara vaskor och lamnade in dom pa re-checking och forst DA slar det mig; VAGNEN!!! Vi hade glomt vagnen!! Sa Maken rusar tillbaka men far ju inte ga igenom sakerhetskollen sa dom hanvisar till forlorat gods och dom sager att dom skulle skicka vidare den till Omaha. Fingers crossed!

Sen gar vi till terminalen och jag slanger ett oga pa skarmen over flights och ser att var flight ar installd! Vi gar till Continentals disk som hanvisar oss till inrikesdisken en vaning ner. Dar var ju varldens ko!! Det var dessutom fler flyg installda! Jag hade redan haft en smarre breakdown och gratit en skvatt, trott och orolig for var angel som trots allt var jatteduktig! Maken skiter i kon och gar in och fragar vid en sidodisk och blir direkt hanvisad till en vanlig disk, jag kommer fram och hamtar vaskan och tjejen som star dar ser lidande ut med oss. Medan jag byter bajsbloja pa golvet pa flygplatsen (ja vad ska man gora...) sa kor Maken nojd kund harrangen och hur vi har rest i 18 timmar med var 10-manader gamla dotter och far saledes ett hotellrum betalt och bokade platser pa morgonflygt som gar klockan 7. Vi tar aterigen airtrain till en vantande shuttle (va fasiken heter det pa svenska??) som skulle kora oss till hotellet. Alma har dackat i min famn. Istallet for The Ramada far vi aka till Sheraton dar vi far rum och vi har aven matbiljetter. Men val pa rummet sover Alma hart och bade jag och Maken ar sa trotta. Och matbiljetterna tacker inte roomservice. Men Maken fixar! Han gar till restaurangen, kommer upp med en meny och sager att jag kan valja nat! Han har snackat till sig sa att de fixar mat som vi far hamta upp och dessutom kokar kocken havregrynsgrot till Alma! Underbara manniskor!!!

Sa jag ligger bredvid Alma och sover lite med masor med kuddar runt henne (4 kuddar per sang tack tack!) nar Maken kommer med mat. Vi vacker Alma lite, tar av blojan sa hon far lufta och sen far vi i henne lite grot innan hon somnar igen. Sedan ater vi och vi tittar lite pa TV innan vi somnar bada tva. Alma vaknade tva och tyckte att det ar morgon. Klart hon gor, det blir ju sa for henne med tanke pa tidsmstallningen. Klockan fyra ringde vackningen, klockan 5 akte var shuttle, vi tog oss utan problem igenom sakerhetskollen (de kollade barnmatsburkarna bara) och kopte en macka till frukost. Alma at en Jogolino och var supertrott efter att mer eller mindre varit vaken 5 timmar. Vi fick ga ombord pa ett pytteplan och Alma somnade medan vi taxade ut sa nar vi lyfte sov hon och sen somnade jag och Maken. Alma sov i en och en halv timme men behovde mer. Sista halvtimmen var en kamp for att sysselsatta henne. Till slut fick en san dar gratistidning satta livet till och bli konfetti!

I Omaha hade da inte vagnen kommit med men de skulle leverera den nar den kommit. Sa kom dom gaende dar; C&T och Sofia i sin bilstol. Kramkalas utan dess like. Vi satte dit barnstolen i Coreys bil men vi fick den inte att funka bakat och for at fa hem en trott och hungrig Alma fick hon sitta framat den korta resan hem. Eftermiddagen har varit lugn, vi har haft presentoppning, Alma har sovit en stund men vaknade nar jag la ner henne i sin sang ( en resesang som C&T har stallt upp i sovrummet) vi at lite kebab (skum variant har i USA) och sedan gick jag in pa sangen och forsokte fa ALma och somna. Dygnsmassigt sa var det ju sen kvall for henne sa inte konstigt att hon var supertrott. Sedan kom Maken och la sig sa sov hela familjen! Alma sov i fyra timmar!! Sedan tog hon och jag ett bad, hon at middag och sa lattjade hon har pa heltackningsmattan. Jag gosade lite med Sofia en stund, sa liten och sot! Teresa plockade fram en massa roliga leksaker till Alma som hon lekt med. Jag har blivit kompis med katten, Genie, genom att borsta henne. Maken satte pa pyjamas och jag gjorde lite grot, sa glad att jag tog med lite havregryn!! Sedan at en dundertrott Alma och somnade sedan i sangen utan storre protester. Vi fick lana ett sleeplamb, ett liten mjukislamm som har en liten ljudspelare i som spelar antingen valsang, regnljud, vagbrus eller ljudet av en back. Satte pa vagbrus och sa sov hon! Snart ska jag ga och lagga mig, ska forsoka fixa lite valling forst. Maken och Corey akte till Old Mill och halsade pa massa kompisar.

Sammanfattning av hitresan ar att servicen i USA ar otrolig!! Och att var dotter ar helt underbar, vilket vi redan visste, men helt otroligt talig!

Klockan ar nu 22.30 har, det gor att den ar 5.30 hemma hos er. Hoppas att ni har sovit gott!! Undrar om man ska ta en macka med jordnotssmor innan man borstar tanderna, den burken som star i koket ar ENORM! Dessutom skriker den "aaaat mig, aaaat mig" varje gang jag gar ut i koket!

Ska se om jag eventuellt kan fixa upp lite bilder. Om ni gar till Google Maps och skriver in 1330 113th north, Omaha, NE och tittar sedan pa satelit-vy sa kan ni se huset vi bor i. Vi bor i huset direkt till hoger om infarten till 113th, hornlagenheten pa andra vaningen med fonster ut mot vagen. Jattefina hus. Kollar ni streetview sa ar det de roda tegelhusen som vi bor i.

Nu ska jag fixa iordning har...

Puss pa er!

3 kommentarer:

Tvåans fritids sa...

Jag är så glad över att allt gått bra för er även om det blev en massa strul. Ni är så duktiga allihopa inte bara Alma. Att resa med småbarn är ingen lek. Hoppas nu att vagnen kommer också så blir allt bra. Vi hörs igen när nästa inlägg kommer. Kraaaam! FaSussi

Rairai sa...

Bra där! :) Nu får du inte glömma att blogga så att vi är hemma i "kalla" sverige också får en del av US. :) Puss på er!

Anonym sa...

Vilkn resa! Men mitt i tröttheten måste det ju varit ett minne ändå :) Inte lätt att komma ihåg specialgods heller om man inte flygt med det förr! :D Hoppas vagnen kommer snart, säkert med nåt gulligt pensionärspar som kör ut den till er :)
Hälsa så gott till Larsons!
Fixat igång skype här hemma igen så leta upp mig där: curlingmaria (som vanligt)
Tant M