Sidor

fredag 11 februari 2011

00:44

Första skriket. Går upp, ger henne nappen och stoppar om. Fem minuter senare tar jag upp henne. Hon sover och skriker. Maken sover. Försöker trösta. Hör att hon är täppt i näsan emellanåt. Försöker amma henne lugn men slemmet gör att hon inte kan. Vi går ner. På skötbotdet vaknar hon till lite mer. Krystar. Inget bajs. Masserar. Inget bajs. Topsar. Luft men inget bajs. Ren blöja. Koksaltar näsan och suger utan resultat. Vi gosar lite innan vi går upp igen. Lägger henne hos mig och ser på ögonen hur trött hon är. Hon börjar gråta, jag vyssjar. Hon tystnar och fipplar med sitt örngott. Viftar och vrider och vänder och sprattlar. Men blundar. Sover typ.

Under tiden sedan jag vaknade har min mage protesterat. Svider och bränner att jag tror att det snart går hål och det gör ont i nedre delen av ryggen. Dricker lite vatten innan vi går upp, hjälper föga. När Alma nästan somnat smyger jag ner och tar en banan och ett Inside tuggummi.

Så nu ligger jag här. Tuggar tuggummi mitt i natten. Lampan tänd. Fluga som surrar. Make som sover och snarkar. Mage som bränner och en dotter som rör sig av och an i sömnen.

Snön lyser vit på taken
Endast mamman är vaken.
Published with Blogger-droid v1.6.7

2 kommentarer:

Rairai sa...

Jag vet flera som är vakna! ;)

Anonym sa...

Och en till..... Om vi flyttar ihop alla tre så blir det guld och alla får sova när de bäst behöver det. Vi turas om med Alma och hundarna. Alma kommer att bli överlycklig för då behöver hon aldrig sova. Kram