Sidor

onsdag 23 mars 2011

Veckan hittills

I måndags var jag en vildkatta, kände mig sur och avig. Måste vara något med måndagar helt enkelt. Tog en prommis med Wilma och träffade på hundarna Vera och Frasse som hon härjade med. Skönt med hundar som hon kan busa med trots att hon höglöper. Visst, Frasse gav sig på några luftjuck, men det är ju bara instinkten.

På väg tillbaka såg jag den röda bilen på parkeringen som tillhör den herre som äger en superfin brun labbe som heterAbbe. Men jag såg inte till någon hund eller husse. Vet att dom brukar vara och sökträna i skogen men varken såg eller hörde något. Så Wilma fick tassa omkring lös. Hon sniffade lite i skogsbrynet och jag kallade in henne eftersom hon hittat smarrigt att äta på där tidigare (vilket resulterade i stinkbomber till fisar resten av dagen!). Helt plötsligt brakar det till i skogen och fram flyger en stor brun labbe med kopplet flygande efter sig; Abbe. Stampar ner bromsen på vagnen och slänger mig upp i skogen där jag hugger tag i Abbes halsband och sedan Wilmas. Abbe är sju månader och just kommit på att det här med tikar, det vill säga att han blivit könsmogen. Wilma morrade mest åt honom och hans utfall. Så med Abbe i ena handen och Wilma i andra försöker jag ta mig ut på vägen igen, då kommer Abbes husse gående i skogen. Han tar sin hund och försöker få honom att lugna sig men karln klarar inte av sin hund. TUR att det "bara" är en labbe och inte till exempel en rottis! Wilma sätter sig bredvid mig och glor på honom, jag kopplar henne och hela stolta matte bara hurrar inombords! Abbes husse säger att han brukar inte banga men när han ryckte så i skogen så släppte han, att Abbe har utvecklat en sån styrka. Men snälla... Jag blir så arg!

En sån här ville jag egentligen ha, så hittade vi Wilma och blev kära!




För det första, JÄTTESMART att släppa sin hund med kopplet. Fastnar han med det mitt i skenandet så kan han ju skada halsen/nacken väldigt illa! Dessutom, vadå banga?! Klarar du inte hålla din hund kanske du ska fundera på hur du ska hantera din hund. När vi träffade Abbe som liten så sa ägaren att jo då, han skulle få pli på honom men dethar inte hänt. Ägaren har tidigare haft en labbetik men nu fick det bli en hane. Problemet är att han antagligen inte fattat att man måste bestämma vem som är alfahannen i "flocken". Så just nu är det Abbe! Om jag finge tillbringa lite tid med den hunden och träna lite som jag gjort med Wilma. Vi har inte gått kurser och hon lyssnar inte alltid men hon kan vardagshyfs. Nu har vi börjat få till "fot" bättre och bättre, målet är att passera hund utan att behöva koppla.
Snyggingar! (bilden är Googlad)
Nog om detta!

På måndag kväll åkte i till Barnens Hus och Maken följde med också. Från vår föräldragrupp var det bara Ellit med sina föräldrar som var där, lite trist att det var så dålig uppslutning. det var folk från två andra grupper där också, med lite yngre bebisar. Vi åt god god god tomatsoppa (fick receptet som ska lagas någon dag) och pratade. Alma och Elliot lekte (läs: Alma attackerade Elliot med öppen mun eller snodde alla hans leksaker... Kul tjej liksom!) och så lyssnade vi på ett litet föredrag som en kvinna hade som arbetat med droger och alkoholrelaterade roblem i England och som hon nu brann för även här i Sverige. Hon pratade i ca 45 minuter och vi fick även lite gammalt hederligt grupparbete att prata om och även om det inte var några pekpinnar så väckte det helt klart lite frågor. Alma slocknade i bilen på väg hem men vaknade till lagom för att få pyjamas och varm gröt i magen innan hon slocknade igen.
Elliot och Alma

Igår åkte vi till mitt jobb för att jag skulle ha utvecklingssamtal. Självklart fick jag vänta lite på chefen eftersom det dök upp en telefonkonferens samtidigt som vi skulle sätta oss. Jag hade hållt Alma vaken så hon skulle somna lagom till klockan 10 men hon fick avara vaken ett tag till. Precis innan vi gick in i konferensrummet så somnade hon i min famn och sov nästan hela mötet.

Eftersom han har tre bar varav den yngsta är fem månader blev det ite barnsnack först. Jag har nog inte träffat på någon så driven och som har sån entreprenörsanda som han har och som ändå är så barnkär och som gärna vill ha några till! Idén jag hade om att börja jobba deltid tyckte han inte var så bra, inte för någon part. Han motiverade det hela med att han faktiskt var avundsjuk på oss mammalediga just nu. Även om han förstod vad både jag och hans fru går igenom en bit in i mammaledigheten så sa han det så bra. NJUT för nu kommer en vår och en sommar som ni kan njuta av på ett helt annat sätt än vad jag kan. Jag sitter här och har inte den möjligheten, sa han Han har en poäng.  Eller flera faktiskt. Det vi går igenom är nog det här som jag håller på at bli tokig på, jag måste aktivera mig! Dagarna går ut på att förutom den härliga mammarollen dammsuga, tvätta, laga mat, ta promenad med Wilma och annat hemmapyssel. Därför går jag väl och gnager på drömmen i skallen. Så illa att jag känner av magkatarren..

Anyway, vad det gäller framtid så nämndes inte ens inköpssidan. Det är nog för att det tillkommit en inköpare som sitter i "mitt" rum och att tant E har klivit in och gör lite av det jag gjorde förut. Det som nämndes var att fortsätta vara honom, ledningsgruppen och marknadsavdelningen behjälplig. Det är lockande. Sedan nämndes en helt ny tjänst som ska tillkomma efter sommaren då en ny produktionschef ska börja eftersom Gubbstrutten (det är med kärlek jag kallar honom så!) ska gå i pension. Då ska det utecklas en logistiktjänst som har hand om logistiken (DUH!) samt eventuellt beredningsarbete i vårt affärssystem. Oj vad jag nappade på det. Då skulle jag i så fall sitta ute i produktion och inte uppe på kontoret. Jag skulle få "pendla" mellan vårt område och vår nya produktionsanläggning som är en gammal butikslokal. Pendling i Åkers sker med cykel! Då får jag återgå till den lite annorlunda jarrgongen som jag gillar, den lite grövre slänga-käft-sidan av mig jublar. Dessutom logistik! Me like! Fick även erbjudandet att om jag nappar på detta så skulle chefen fixa ett möte mellan mig och den nya produktoinschefen samt erbjöd mig att om jag hittar någon kurs jag vill gå inom detta så får jag göra det nu när jag är mammaledig om jag kunde fixa barnpassning. Med detta sagt att även hn hade funderat på om inte detta var något för mig. Kul! Vi skakade han efter mötet men så fick jag även en kram. Han har många järn i elden vår VD, men jag måste säga att han är en av de bästa chefer jag har stött på!
Niclas Sahlgren, VD Åkers Krutbruk Protection AB
Hemma åt jag och Alma lunch och sen gick vi ut i det underbara vädret. Visst blåste det men det värmde ändå rejält och man kunde verklige se hur snön försvann. Krattade lite vilket jag fick ångra igår kväll. Alma somnade i vagnen och låg och hade det gott. När vi kom in var daet dags att börja med mat och när jag ändå höll på med vår mat ixade jag en massa mat till Alma. kokade kyckling, bulgur och morötter.
Byttor och prylar i barnmatsfabriken

Till frysen; 3 burkar morötter och 3 burkar kyckling. Perfa!

Till frysen/kylen: 3 burkar färdig barnmat och 2 burkar bulgur.



Precis när jag har kameran i högsta hugg ramlar Alma och bonkar in huvudet i lådfronten. Ont jue!
Hon var som sagt svårsövd igår kväll men sov bra i natt, var uppe och stoppade i nappen i tron att hon skulle somna om men en liten stund senare så hörde jag hur hon bonkade i huvudet i sänggaveln och när jag gick fram till sängen satt hon och log. Busfrö. Hon åt och somnade och sov faktiskt ända fram till strax innan åtta imorse! Vaknade inte ens när Maken var uppe och sa hejdå! Hejja!

Nu ska vi strax ut på en prommis med Wilma, sen ska jag börja med maten. Stefan kommer hit och äter och bryter lite arm idag så jag ska fixa lasange. Alma har sovit en timme i (på?) sackosäcken och har nu full fart med alla leksaker. Hör även ett misstänkt stånkande så det är nog bajsblöja nummer 3 idag som är på g.

Hade tänkt att åka och kolla på JoberMax i Södertälje som har superrea på skor men eftersom jag gick bra back förra månaden och inte ser någon ljusning i min ekonomi denna månad så känns det ruttet att kolla sånt. 9000 mindre i månaden svider bra! Fick veta idag att Stephen Lynch kommer till Sverige igen och jag är till och med beredd att skjuta på USA-resan en dag för att kunna se det. Men tror inte det går... Inte ens Jeff Dunham kan jag gå och se. Dessutom har jag en tandjäkel att laga. Suck!

Alma leker med laddkabeln till datorn, min dotter är ett sladdbarn....

Lunchdags nu

3 kommentarer:

Karin sa...

Ha ha ha, sladdbarn!

Karin sa...

Visst är det förresten härligt att du har skrivit en halv roman, infogat bilder och haft dig och jag kommenterar om näst sista raden?!
Underbar bild på Alma när hon har ont i pannan iaf, så där känner vi oss alla ibland.

Anonym sa...

Ha ha, tant E gör bara det hon blir tillsagd för stunden ;)
Hon ska kanske också få nya uppgifter, om det passar damen. Men cheferna talar olika språk och är inte så eniga ibland, ha ha.
Känns som repan vore lugnast för stunden. Men kul är det när vi vuxit så mycket.
Det blir grymt kul när du är tillbaka igen, vad du nu än kommer att få göra! =)