Sidor

torsdag 23 december 2010

Nu är det dan före dopparedan!

Har haft en trilskande dotter i kväll, ville INTE somna ordentligt. Inte förrän 23 kunde jag lägga ner henne utan att behöva ta upp henne 10 minuter senare... Suck, jag som skulle gjort så mycket!

Efter middagen skrev jag en lista (älskar listor) på det som ska vara på julbordet, så att vi inte hade glömt nåt och så jag hade koll på vem som har med vad. Då fick jag lite dåligt samvete... Här sitter vi, visserligen på inget sätt välbärgade eftersom vi inte ens har så vi kan lägga undan så mycket varje månad, och ska ge bort presenter för flera tusen, äter mat så det kommer genom öronen, har det varmt och gott när det visar på -24 utanför fönstret. Så Maken sa det jag tänkte: vi ringer Stadsmissionen och frågar vad vi kan göra.

Ringde till ett härbärge på Södermalm dit lillsyrrornas förra arbetsplats brukade ge bröd (kondis) som inte sålts när dagen var slut. De ville inte ha mat, vid jultider fick de massor med mat. Däremot läder, varma kläder. Så jag upp på vinden och rotade i flyttkartonger. Hittade tröjor Maken aldrig skulle använda igen, tröjor som jag använt typ 2 gånger men somjag inte gillade riktigt, en tröja som ör aningens för korta i ärmarna på mig, en vinterjacka som Maken köpte åt mig i England men som verkligen inte är min stil. Helt oanvänd la vi ner den i en påse. Och så alla stickade tröjor. 3 pappkassar med ca 15 tröjor och 2 halsdukar lämnade han in. De var tacksamma och blev glada när Maken tackade dom för insatserna de gör. Det är tydligen inte många som gör det...

Ikväll har det skapats rotfruktslåda, risbräck med ljus choklad (har redan gjort med mörk), nån vitchokladgrejs med lingon, typ tryffel (eller vad det blev) med lingon och lite flingsalt.... En andra skinka ska griljeras imorgon,vi köpteen kokt eftersom de okokta var slut på lill Ica i vår håla.

Nu ska jag sova gott i nån timme innan det är ammningsdags. Härlig dag med familjen är till ända! Sov gott!

3 kommentarer:

Maria sa...

Härliga bilder i inlägget innan =)
Och vad fint gjort av er att skänka en massa kläder, jag har också gått i de tankarna men får ju knappt tid att gå på toa ännu mindre rensa garderoben =/ Vintern är ju inte slut än dock! Jag brukar skänka till stadsmissionen i Malmö när jag sorterat grejer, det är alltid välkommet.
Och jisses vad du hinner med grejer, julgodis i massor!

Ja, ibland får man lixom "stänga av" och mantra till sig själv "han dör inte av att skrika lite, han dör inte av att skrika lite". Men fy så jobbigt det är!

Mormor sa...

Vilken underbar och hjärtvärmande idé att skänka kläder! Skall göra det nästa gång jag "rensar" garderoben.

Keeya sa...

Jätte fint av er att skänka kläder! Det borde vi göra oftare. Gjorde det när vi flyttade hit.

Tror hon tar c:a 900 och sen för påfyllningen c:a 500. Är dock inte helt säker. Men akryl använder hon och hon är bäst! :D

Önskar er en riktigt underbar jul!