Sidor

lördag 4 december 2010

Alma och fläcken

Min kusin Thea frågade på förra inlägget vad det är för röd fläck Alma har på kinden... Så eftersom jag ändå är vaken så här på morgonkvisten kan jag ju berätta!


Jag trodde att hon bara fått en röd vinterkind efter promenaden härom dagen. Men den försvann inte. Istället blev det alldeles hårt under, som om det skulle vara ett insektsbett. Så jag Googlade röda barnkinder utan att hitta något liknande, stämde inte in på förfrysning heller. Däremot hittade jag att många tipsade om Weleda weather and wind så den har jag nu köpt. Förutom att den är vattenfri och gjord på naturliga varor så luktar den mumma! Hon är i alla fall inte torr men fläcken är kvar, dock inte så ilsket röd längre.

Nä, nu har liten somnat om på mitt bröst så jag ska blunda en stund till jag också.
Published with Blogger-droid v1.6.5

1 kommentar:

Faster Sussi sa...

Hej på er! Jag tycker att det ser ut och på din beskrivning låter som köldeksem. Pontus hade det när han var liten. Kunde blossa upp vid handleder, kinder, i glipan vid ryggen eller där det kom in väldigt kall luft. Han hade oftare köldeksem under småbarnsåren när han var mer ute i snön än inomhus. Både han och Uffe fick det förra året igen då de stod ute ikylan med granarna. Det satt då på "hyllorna" nedanför ryggen. Ett tips är att inte tvätta bort det naturliga fettet från huden på morgonen.