Sidor

tisdag 18 januari 2011

Det är banne mig inte sant - bakslag deluxe!

Idag kom rörmokaren och skulle sätta dit radiatorerna på övervåningen. Maken och jag målade igår kväll, särskilt där de ska sitta eftersom de väger lite att haka av sen... Pappa hjälpte till att bära upp radiatorerna  och frågade om hur man kan justera värmeflödet och temperatur på övervåningen. Killen, som förövrigt var både ung och snygg och fick mig att känna mig som jag-vet-inte-vad när jag kommer upp i mitt morgontrötta och osminkade nylle, förklarar för pappa men sedan hör jag hur de börjar diskutera slangarna som är dragna dit upp. Pappa springer ner och kollar vid bergvärmepumpen, muttrar lite och springer upp igen. Så lyssnar jag lite till och börjar ana det värsta, det är nåt fel på slangarna och rören.

Mycket riktigt. De blå slangarna klarar inte av varmvatten. De är inte syrediffusionstäta, vilket innebär att de tar in syre i systemet vilket leder till att radiatorerna rostar och det kan även göra att bergvärmepumpen brakar ihop. Ungefär där och då ville jag bara lägga mig ner  på backen och skrika. Högt.

Den vita slangen vi har använt var okej och det är den vi har använt i vardagsrummet och i hallen. Men sedan har vi nog åkt och köpt mer och, som pappa sa; pex-slang som pex-slang. Eller det var ju kanske så man inte kunde tänka. Jag tror dessutom att vi har använt den vita som tillslang och den blå som från (eller tvärtom) på övriga två element på nedervåningen och alla fyra uppe samt ner till källaren.

Vardagsrummet är safe tack och lov!
Det GÅR tydligen att byta. För er som inte vet så är pex-slangar utformade som böjbara slangar med ett vattenrör innuti, mycket smidigt att dra och ha att göra med. Röret i slangen går tydligen att ersätta med ett som har syrediffusionsspärr.  Kruxet på nedervåningen är att under golvet sitter det en grön lite jäkla böj som håller fast rören upp till radiatorn. Kan bli bökigt att fixa det då..

Alla rör i de blåa slangarna är åt pipsvängen. ALLA blåa slangar...
Som ni ser på bilden så går ju alla blå slangar in till stora "kopplingscentralen" bredvid bergvärmepumpen. Elementen och pumpen kopplades ju in, varför i hela fridens namn sa inte de rörmokarna något??

Mer blå slang....
Slangarna till elementen på övervåningen är dragna över undertaket. Jättesmart, tyckte vi när vi valde att sänka taket något...
Nu sitter jag här och vill inte åka hemifrån för jag vill inte lämna olåst och jag vill inte heller ha en röris ensam i huset (lite knäpp jag vet...). Han åkte iväg imorse igen och skulle fixa verktyget och mer slang och har fortfarande inte kommit tillbaka. Dessutom känner jag att jag skulle kunna tänka mig en tupplur med dottern nu för förkylningen knackar mer och mer på dörren med tungt huvud, rossliga luftrör och ont (ondare) i kroppen. Dessutom fryer jag som en gnu!

Urk helt enkelt!

(men Alma sov ända till 3:30 inatt så jag har fått sova 5 timmar!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åååååååååååh! Jag liiiiiider med er!!!! Fy fan för sånt där, usch! Känner bara hur det vrider i kroppen av att höra det. Hoppas hoppas att det funkar att lösa utan att behöva göra mastodont ingrepp.
/tant M

Keeya sa...

Men stackars er! Det där hade ni verkligen inte behövt! Förstår att ni inte hinner ses denna vecka. Vi tar det när ni har tid igen. Massa styrke kramar från oss! Puss puss