Sidor

tisdag 23 november 2010

Blyfot och problem med inställningar

De som känner mig vet att jag, precis som mina systrar, är utrustade med blyfot så fort vi hamnar bakom en ratt. Trafiken är en lekplats där man ska ha kul att köra bil och där man ska ge det till andra trafikanter genom att visa hänsyn och vara en god trafikant helt enkelt. Jag sticker inte under stol med att jag gärna gasar. Och att jag får adrenalinkickar av att köra ett litet race med någon. Och att tutan är min bästa vän! För er oroliga kan jag meddela att sedan Wilma kom in i bilen och nu Alma har jag lugnat ner mig betydligt. När jag körde min fina Betty Blå var jag en galning! Jag gillar dock fortfarande att köra bil, det är en frihetskänsla för mig.

MEN! Jag har vansinnig respekt för väglag och vädrets nycker. Ikväll till exempel. Dn "berömda" stormen har så dragit in äver Sverige och det har blåst kallt idag. Nu när jag gick och la mig var det bara -2,1 grader ut och då sitter termometern i norrläge och det blåser FRISK nordanvind just nu. Det har inte kommit så mycket snö häromkring som det har gjort på vissa andra ställen i landet (Norrland inte inräknat) men ändå var vägbanorna på väg ut till mamma inte så skoj. Bilen jag hade framför mig hade nog kört där förr om vintern för det verkade som om han/hon bromsade och saktade ner på de ställen där det kunde vara potentiellt halare än på andra.

På vägen hem var jag tämligen ensam på vägen ute i Grödinge,väldigt skönt.Alma hade somnat och radion skvalade Dire Straits, mycket bra bilkörarmusik helt enkelt. Så fick jag syn på ett par lyktor en bit bakom mig. Jag låg i 60, ibland 50, eftersom jag inte litade på vägen för fem öre och vinden riktigt tog tag i bilen när man kom ut på öppna ytor.Efter en stund kommer lyktorna ikapp och det visar sig vara en lastbil. Han håller helt okej avstånd och jag accepterar min medtrafikant, han är ju yrkeschaufför och har förhoppningsvis han även viss respekt för väglaget. OJ så fel jag hade!! Han la sig ett par meter bakom mig och pressade pressade pressade. Jag hade hans lyktor i backspegeln och kände att SKULLE det hända något så skiter det här sig rejält, då mosar han oss! Så jag gasar. Han gasar. Jag känner att på vissa ställen är det inte vinden som gör att bilen beter sig underligt, det är vägen. Likförbannat gasar jag och då uppstår något väldigt ovanligt; jag får alldeles ont i magen av nervositet! Antagligen blir jag nervös för att jag tänkte tanken på vad som skulle kunna hända. Sedan blir jag fly förbannad och är på väg att stanna bilen och få karln som sitter bakom ratten att visa respekt till sina medtrafikanter genom en redig utskällning. Slutar med att jag svänger av vid Moraberg i Södertälje och mumlar lite icke bibelvänliga ord när han passerar bakom mig.

Hem kom jag i alla fall och med mig har jag en ny leksak, en liten superfin extern hårddisk! TACK YNGVE!!!Nu ska jag göra säkerhetskopia av alla bilder I FALL ATT den här datorn skulla krasha.

Har försökt tidigare att göra om layouten på bloggen, less på lila hösttema. Men malldesignern har totalt lagt ner för mig och jag kan inte göra ett förbannat smack! Någon annan som har Blogger som har detta problem? Har just installerat ny version av Java (om det nu skulle vara det som felade) men inte f-n hjälpte det.

Så nu tänker jag jag försöka lösa det problemet på nåt jäkla vänster innan jag släcker ner. Eftersom Wilma fick bli kvar hos mamma så kommer Crille redan 8 imorgon. Det är tidigt.....

Natti!

1 kommentar:

Maria sa...

Usch och fy ja, vilka idioter det finns! Det är ju så himla obehagligt i det här vädret redan, än värre när man blir pressad =(
Fina kläder du shoppat, man hade kunnat handla hur mkt som helst till de små liven!