Sidor

fredag 19 november 2010

Attack?

Efter små, korta powernaps under dagen vore det ju annat än underligt om inte Alma skulle vara trött när vi kom hem från mamma. Ändå bävade jag för en kväll liknande de föregående då sömnkamperna varit långa och utdragna och där övertröttheten tagit kommando. Jag tog en nymatad, nybytt och kinkig dotter och bänkade mig i soffan framför NCIS när Maken åkte till Eurosport. Trodde kampen skulle bli längre... Hon körde knepen endast en gång innan ögonen gick igen.

Knepen? Jo, då börjar vi med pilbågen som blivit en ny favorit inte bara vid sovdags utan den kan även användas vid ammning, blöjbyte, i vagnen och även testats i bilstolen. Den går ut på att spänna kroppen och "luta" sig bakåt. Ofta i samband med att man använder fötterna som "avstamp". Mycket praktisk för att visa att man tycker livet kunde vara så mycket roligare... Andra knepet är blicken. Ni vet, man tittar ner och fast man så jädra starkt vet att ögonkontakt är stimulans och gör fasiken inte det lättare för henne att sova, så KAN man inte låta bli att möta blicken. Om så bara för en halv sekund. Men ser ni, det räcker! För då kommer nästa knep; leendet! Då kan ju inte mamma motstå att le och kommentera att man ska sova och inte ligga och le och japp, Alma vann ytterligare lite vaken tid.

Sen är det bluffen också. Det vill säga, jag låtsas sova så mamma kopplar av i en halv minut eller så bara för att slå upp ögonen och kanske till och med köra pilbågen! Reaktionen låter inte vänta på sig, oftast en suck och så kallar hon mig knasunge eller piggelin. Då kommer oftast mamma med trumfkort: något över mina ögon. Till exempel som ikväll när gosiga Nalle Puh snutten fick ligga över ansiktet. Samtidigt som mamma gör Sean Banans favvo på mig; skaka rumpaaaaa.

Somnade gjorde hon i alla fall. Efter NCIS testade jag att lägga ner henne i den mysiga lilla "koja" som Maken hjälpt mig fixa med hans täcke i soffan. Och hon sov.. Fixade lite att äta, hon sov. Satte mig och stoppade och sydde ihop några delar på virkningen, hon sov men vaknade till och fick den tappade nappen instoppad och lite rumpskak så somnade hon om. En dröm som väckt henne?

Virkade, hon sov. Maken kom hem, hon sov. Vi tittade på filmen Sommar med Göran som han köpt till mig, hon sov. Men i slutet av filmen började det röra på sig och hon vaknade. Så hon fick sitta hos mig tills filmen var slut, då blev det pyjamas och blöjbyte. Det hade gått 6 timmar sedan hon åt när hon fick nattningsmålet och hon hade sovit i 4 1/2 timme!! Fick John Blund nån fnatt och attackerade Alma med sömnsand? Inte bara en liten John Blund-näve utan en hel säck? Låg han efter i leveranserna och tänkte gottgöra det? Hur som, skönt för både mor och dotter med kvällssömn!

Nu sover hon igen. Vår fina sessa! Och det ska hennes mamma också göra för hon blev inte attackerad av John Blund tidigare ikväll!

God natt gott folk!
Published with Blogger-droid v1.6.5

Inga kommentarer: