Sidor

måndag 4 juli 2011

Randolph, Nebraska

Jag visste att det skulle ta lite tid att aka till T's foraldrar, sa nar vi kom ivag vid halvfem trodde jag att vi skulle vara dar vid havlsex nagonting. Icke. Vi stannade och kopte lite smink till T innan vi akte och sedan stannade vi for att kopa lite atbart i nan liten hala pa vagen.. Blev en Snickers. Halv-javla-atta var vi framme, Alma hade skrikit mesta delen av  tiden, hon hade druckit en flaska dricka, atit tva pasar Ella-mellis och bara varit sa himla ledsen. Mitt humor sjonk...

Nar vi kom fram till denna lilla stad med straxt under 1000 invanare var det bara T's mammas kusin fran Kalifornien hemma. Nar jag lyfter ut Alma ar stolen alldeles dyngsur och aven hon, blojan hade lackt. Dessutom en Libero! Va fan. Humoret sjonk mer. Corey ville aka ner till alla som var pa "stan" och festade men jag var tvungen att byta pa Alma och framfor allt ge henne mat!

Vi kliver in i detta hus som ar ombyggt, tillbyggt, utbyggt, konstigt byggt. Eller som Maken sa, Villa Villerkulla pa syra. Mitt humor sjonk ytterligare. Naturligtvis smittade det av sig och Maken borjade sucka HOGT, som han ofta gor nar "det ar nat". Fixade torra klader pa Alma och medan Maken skoljde ur hennes blota klader varmde jag mat. Innan vi akte pratade vi och kramades. All good. Kan aven ha varit hungern som gjorde sig pamind, dagens foda hade for mig bestatt av 2 mackor med kalkon till frukost, tre smorgasar med jordnotssmor som akutfyllnad vi 2-tiden, en snickers vid halvsex. Punkt.

Eftersom stolen var blot och dessutom nu utan kladsel efteersom den lagts i tvattmaskinen fick Alma sitta i mitt kna alla 4 sma kvarter ner till "stan". Paminner er om att vi ar mitt ute pa landet, i Redneck land, i en stad med mindre an 1000 invanare som firar 125 arsjubileum. Vi gick igenom deras familjs bar, "Monas", och hamnade mitt i alltet. Vilket drag! Folk dansade, ett jatteduktigt band spelade covers och ja, spriten flodade. Det kostade 5 dollar i intrade vilket T's mamma betalade varpa man fick ett band runt handleden. Alma gick omkring en stund, dansade lite, charmade alla innan hon till slut somnade i vagnen. Vi blev presenterade for massor med manniskor som var fascinerade av att det var svenskar i lilla Randoplh, vilket annars ar ganska svenskattlingtatt och sa aven deras grannstad Wausa (uttalas Wasa).

 Alma och T's pappa som vanligtvis ar renrakad men for att hedra stadens grundare som tydligen bar ett rejat skagg. Jubileumet till ara hade manga av stadens man odlat rrejala och ratt vilda skagg. Lite kul faktiskt! I festomradet fanns det ett par burar dar "poliser" (forstod aldrig om det var den riktiga polisen som gjorde det) slangde in karlar som inte hade skagg och de fick betala 5 dollar for att komma ut och de pengarna gick till valgorenhet.
Jag och Tom (jag sager nat pa bilden, darav den skumma minen), en redneck som hade en gard med boskap, Angus, och som fragade om vi hade eld och som sedan stod vid oss resten av kvallen. Corey larde honom svenska, en fras Maken larde Corey for lange sedan men som sitter kvar: vill du alska med mig. Vi hade valdigt kul at det! Karln, som vi bedomde var i min alder, hade aldrig varit utomlands och blev intresserad av att veta mer nar han fick veta att pappa var lantbrukare. Vi borjade prata om ytor och, om jag mindes ratt pa dina arrenderade hektar pappa, sa var han KLART imponerad av ytan for att vara en "vanlig" lantbrukare, da stallt i relation till de stora skanebonderna.

Alma vaknade och vi tittade pa klockan, 23:20! Oups! Efter att Corey och jag kissat bakom en varsin container fick vi skjuts hem till Villerkulla. Dorren stod som vanligt olast, vilket den alltid gor. Alma fick valling och somnade, vi satte oss och pratade lite med T's mamma som kommit hem och som satt ute och njot av sin karpdamm pa baksidan. Stjarnhimlen var otrolig, OTROLIG!! Jag sag tre stjarnfall pa kort tid och lightning bugsen var overallt! De satt i traden och blinkade och fick traden att glimra, de lag i graset och blinkade och flog omkring i luften och det var bara sa...vackert!


Var ar arga snickaren nar man behover honom?? Kolla kablarna som hanger, sa var det har och var!

Rummet vi sov i! Nybyggt, med whats up med taket? Fonstret, som ar ner till golv, vetter mot vardagsrummet....


Folk i Villa Villerkulla pa syra

Vi gick och la oss och sov faktiskt valsigt gott, trodde att jag skulle vakna nar alla kom hem eftersom det inte finns nagra dorrar i huset. Men inte. Nar Alma vaknade var det ljust sa Maken gjorde valling och jag kollade klockan. 7:22! Alma somnade omoch sa aven vi. Nar hon vaknade ingen var klockan halvtio och det hade borjat rora pa sig i huset. Nar vi kom ner, efter att ha gjort sig iordning i badrummet och kissat pa toan som hade ett fonster utan fonsterglas precis intill som ledde till det rum (inte for att det fanns nagra RUM i huset) dar T lag och sov, sa var folk i rorelse och det tycktes komma folk fran husets alla horn. Bob, T's pappa, ville att vi skulle aka med och ata frukost men vi ville ge Alma frukost forst. Under tiden vi gjorde det dok det upp mer folk; Bobs syster och mamma, T's bror med fru med barn (som bor tvars over gatan), T's syster med soner, nagra andra manniskor som jag aldrig forstod vilka dom var.... Det visade sig att frukoststallet hade jatteko sa alla lagade frukost hemma istallet. Bacon, agg, toast, juice, kaffe (som Maken hade med sig), fruktsallad och hela tiden ett tjatter! Harligt!

Vi akte till T's systers mans mamma som hade ett hus precis intill vagen dar paraden skulle ga. Paraden var en del av jubileumet och tydligen arets hojdpunkt. Maken stod ute vid vagen i hettan ( i jeans och morkbla troja) och knappte over 300 kort medan jag och Alma satt i skuggan pa altanen bland en massa framlingar. Barnen sprang och samlade en massa godis som slangdes ut av de deltagade ekipagen i paraden.


Sa klart... T's morfar omkom i WW2 och ligger begravd i Tyskland.

Killen bakom samlar upp godis som hjortarna bajsar ut och som han sen slanger till barnen..

Dar ar jag och Alma!



Vikingbat med svensk flagga! WIHOOOO!!!

Sa sota!

Sandra och Bob med ett av sina barnbarn


Sedan tutade vi hemat, T och Sofia stannade en natt till eftersom det ikvall skulle vara en stor BBQ pa huvudgatan. Alma somnade innan vi akte ut pa stora vagen, hennes tupplur blev inte sa lang eftersom trillingarna och da i synnerhet Allison garna ville att hon skulle vakna sa de var inte direkt tysta. Sedan sov hon i over tva timmar och vaknade nar vi narmade oss Omaha och "hemma". Jag blundade lite jag ocksa pa vagen.

Vi var hemma halvatta, Maken gav Alma middag medan jag packade upp och hallde upp ett bubbelbad till froken. C akte till baren. Efter ett langt, harligt, plaskigt och bubbligt bad var det sovdags for trotter men hon var inte alls pa humor for det. Vi har hittat ett namn for hennes kvallsakomma; somnpanik! For det ar precis vad det ar, hon panikskriker och spjarnar med hela kroppen sa man far antingen gora undanmanovrar med att leka liet stillsamt med "snutt" eller prata med henne eller visa henne nagot pa TV sa hon kopplar av. Hon hade somnat i min amn i soffan sa jag gick in och la henne men trots att hon var sa trott att hon knappt orkade sitta upp sa vaknade hon nar jag la ner henne sa Maken tog over och kom ut efter en kvart, da sov hon.

Vi har atit lite, tittat pa Den siste scouten och surfat. Nu blir det valling for Alma och kuddkramande for oss. Trott i mossan idag, Maken ar dessutom lite bakis efter sina fyra ol igarkvall. Sjalv drack jag en svag rom och cola och tre alkolask och var anda frasch imorse. Har suttit och zippat pa en Bacardi Breezer nu pa kvallen och kanner lugnet. Helt plotsligt har folk insett att vi bara ar har i en vecka till och nu har vi massor att gora och planerat. Vi maste kopa allt vi inte har kopt, vilket inkluderar ytterligare en vaska, och ga pa ett par restauranger och traffa lite vanner nar vi hinner. Varfor gjorde vi inte det under de tr veckorna vi har suttit har och bara suttit av tiden (vilkt det har kannts som emellanat).

Utanfor har det under kvallen varit fyrverkerier, Omaha hade tydligen ett stort fyrverkeri igar och tidigare ikvall drogs ytterligare ett stort av i narheten. Det ar rott, vitt och blatt overallt och amerikanerna, varldsledande inom dubbemoral, firar stolt sitt land. Bah!

Tant M - jag har hittat ett Starbucks som har muggar som jag tankte kopa till mig men jag vet inte om du har dom. Kan du vara gullig och lagga in en bild pa din kollektion pa din blogg och skriva till mig nar du gjort det. Trist om jag koper samma muggar som du redan har...

Saknar er alla och nu nar det ar mindre an en vecka kvar tills vi ar hemma kanns det bade lite vemodigt att aka hem (jag vet, konstigt) samtidigt som jag langtar tills jag kliver av det dar planet pa Arlanda.

God mandagmorgon Sverige, God natt Omaha och Grattis pa 4th of July!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kolla min blogg om muggarna :D
Räknar dagarna!
Puss Tant M