Sidor

onsdag 20 juli 2011

Äntligen ett inlägg dårå!

Jag vet att det varit torka här på sistone men det är ju så när man kommer hem och har så mycket annat som fyller upp dagarna än att sitta och skriva på datorn. En snart ett-åring är allt annat än något man vackert placerar på golvet med en leksak och tror att det är roligt en längre stund så vi skippar den delen och härjar lss istället.

Just nu sover hon efter att ha tagit sitt livs första bad i en sjö! Moster Go följde med mig, Alma och Wilma till Kalleviken (Karlskronaviksbadet) i Rönninge. Jag badade inte men Alma plaskade, Wilma doppade magen och Moster Go doppade sig! Alma är fortfarande rejält snorig, antingen rinner det eller så kommer det bubblor. Sprayar bara till natten så hon kan sova, att spraya på dagen känns lite meningslöst. Dessutom är det inte så roligt att hålla på med nässug och droppar när hon bara skriker som en stucken gris när man gör det, vill helst försöka undvika den pinan för henne.

Idag stod hon flera sekunder på stranden, tror att hon glömde sig när hon stod och vinkade till en liten pojke som badade där. Inga fler tänder, inga ord mer än heeeej, men hon vet var magen är och var håret är och hur hästen låter!

Idag sov hon i över två timmar tills jag fick gå upp och väcka henne för att inte riskera att få en kampfylld nattning. Hon var med mig i sin stol medan jag lagade mat, satt och åt majskrolar, morotsbitar och norpade ett par basilikablad från den lilla (med betoning på lilla) kryddodlingen på köksbänken. Till middag grovmixade jag blomkål, broccoli, kokt fisk, persilja, smör och 4 små färskpotatisar och blandade sedan ner små bitar kokt morot. Allt försvann men tugga det gör vi inte, här sväljs allt ner i ett huj! Hon har fattat hur flaskan som jag köpte i Ullared funkar, kruxet är att man liksom måste bita på nappen för att det ska komma dricka. Tog ett par försök men sedan klunkar hon på. Dessutom är det handtag på den så hon håller gladeligen i den, roligt för henne att visa att hon kan. Då klappar hon händerna och håller sedan ut armarna i en TA-DAA-rörelse. Söta!

Vi tog en kvällspromenad med Wilma och gick och pratade med lite grannar. Tyvärr sjönk hennes humör den sista vägen så vi smet förbi körsbärsträdet och åt lite, slurp! Hemma väntade M&Y och de hade med sig en hink och spade till Alma med vila hon började leka direkt. Jag blåste såpbubblor som fascinerar henne men som skrämmer vettet ur Wilma. Knasiga hund! Snoret rinner eller hänger nu i tjocka gulaktiga strängar på mammas snorkråka. Kvällen nässugning gjorde susen, även om det var under vilda protester. Sedan avslutar vi med ett tjockt lager Idomin under den lilla näsan.

Här är lite bilder på vad vi gjort sedan hemkomsten


Inte varit helt kry och vilat halvsittande mot mamma.

Mammas älskling, mammas allt!

Gungar med Moster Go!

NU FaSussi kommer tofsarna till hands!

Medan mamma lekte med pilatesbollen lekte jag med pumpen till densamma.

Min första...

...torsdagspannkaka!

Jag har ätit pannkaka!

Inte alltid helt glad tjej...

Trodde vi hade missat alla smultron!

Nyplockade smultron och hallon!

Förkyld sessa på ärten.

Mammas kuddar höjer upp och motverkar täppt lite näsa.

Så har jag varit på Bauhaus med morfar!

Pappa och morfar smackade upp den nya garderoben jättefort (här bara halvklar)

Mysrum!

Lyckoträff! Råkade gå förbi denna på Bauhaus, på rea var den också!

Älskar det här rummet!

Risig tröttskrutta

Just regnat men varför klampa i tunga gummistövlar?

Jag provade pappas kepa, den var lite stor

Moster Go råkade starta en gräsbrand!

Jag leker med Moster Go och hennes nycklar.

Jag och Moster Go

Snoris.... (tuggar lite på min "snutt")

Nu kallar sängen, har molande ont i knän, anklar och tår. Hoppas att en Ibumetin innan sänggående gör det lättare att gå nedför trappen imorgon bitti.

Natti natti på er, jag ska försöka vara bättre på att uppdatera!

1 kommentar:

Mormor sa...

Tänk vad lite tjat kan göra! Visserligen träffade jag Er i dag men alltid lika kul att läsa bloggen. P&K