Sidor

söndag 3 april 2011

Hur får ni det att gå ihop??????

Va inne och skulle betala räkningen nu men upptäcker att ännu en faktura saknat täckning. R-Ö-V!

Maken och jag har enskild ekonomi och jag är väldigt "det är dina pengar och det är mina pengar". Vet inte varför men så är det. Maken hade också en tuff månad med hög elräkning och skatt på nya bilen. Vi klarar oss, vi sätter in pengar på ICA-kortet varje månad och jag har om det skulle krisa så har jag ett bra sparkapital så barskrapadeär vi inte. Men jag är uppfostrad med att sparpengar rör man inte förän det krisar. Till exempel nu när Wilma blev dålig eller nu när min tand ska fixas. Eller om bilen pajar. Eller andra oförutsedda utgifter. De pengarna är INTE till att leva för.

Sån är jag.

Så ni mammor som varit lediga eller är lediga; HUR HAR NI GJORT?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir tyvärr så. Iaf hos oss också. Andra gången så visste vi hur det funka och började spara så fort båda jobbade igen. De få månaderna gav en skön slant till att vara hemma med Bobby sen.
Nu är det otroligt skönt att jobba igen och kunna få ihop sparkapitalet igen. Men den här löningen var inge kul, fick 0:- från jobbet. Jag fick ju mitt i januari fast jag inte jobbat då, suck... Glömde bort det, när jag brutit handleden och tjaffsade med försäkringskassan om det =(
Det var en verklig kalldusch när man kom tillbaka.

//Tant E

FaSussi sa...

Det finns många tips. Matsedal veckovis baserad på billiga råvaror. Ingen bil (jag vet, inte kul men det funkar med buss och gå ett år). Klädauktioner till både barnet och sig själv. Man går dit med en kasse och kommer hem med en kasse. Det går på ett ut. Billig semester som att upptäcka Stockholms alla fina grönområden med omnejd. naturligtvis med egen matsäck. Äta ute kan man glömma under ett år. Möbler och tyger kan målas om, sys om och färgas. Man kan också gå igenom alla "nödvändiga" saker som ligger och dräller i skåp och förråd och sälja av en massa. Loppis är jättekul. Gratis mat hos vänner och bekanta är alltid trevligt. Välkomna. Kram från FaSussi

Anonym sa...

Usch, ja, jag vet inte alls hur jag har fått ihop det under alla år; har ju dessutom varit själv de senaste sju åren. Jag har dock blivit en fena på att vrida och vända på slantarna antar jag plus att man har fått vara utan bil och mycket annat.. Inte en aning, jag önskar bara att jag inte är själv med den saken nästa gång.