Sidor

onsdag 27 april 2011

Bilbarnstol

Vi har ju hittils haft If's babyskydd men eftersom Alma är så lång så ringde jag och bad dom att skicka ut nästa storlek lite tidigare. I torsdags hämtade vi den. Och herregud...

Den första stolen var vi inte helt nöjda med, den var så TUNG! På föräldragruppen kom de bärande på sina småttingar i sina babyskydd och det såg så lätt ut. Jag försökte ett par gånger men det var så tungt, bara stolen i sig vägde bly. Så den fick sitta kvar i bilen helt enkelt.
"Lilla" babyskyddet

Nya stolen



Andra stolen skulle jag sätta dit i torsdags och jag svor. Jädrar vad jag svor! Det är stödben och det ska vara spakar hit och spakar dit och så ska stolen säkras och så.... Skulle ändra bältet och då står det i boken att man ska ta tag i handtaget och dra. Vilket JÄVLA handtag?? Letade, böjde och bände så jag fick sätta ihop stolen igen men bältet sitter där det sitter och något handtag har jag fortfarande inte hittat. Så var det det här med utsynen. Jag vill gärna ha Alma i fram eftersom vi åker så mycket själva hon och jag och då vill jag gärna ha koll på henne, kunna ta upp tappad napp, rätta till gamnacke och så vidare. Så jag ställde stolen i fram men då tar den upp halva framrutan (lätt överdrift men nästan så) och höger backspegel. Jag är beroende av mina backspeglar! Kan ju inte köra bil säkert utan att kunna se i dom!

När jag skulle åka och jobba igår så lyfte jag ur den nya stolen och satte dit babyskyddet igen. Jag har inte ens gett mig på att sätta dit trepunktsbältet om man säger så... Så nu står stolen i hallen tillsammans med kartongen och jag funderar på hur jag ska göra.

Baksäte? 
Gilla läget?
Avsluta avtalet (om det går) och KÖPA stol? För vilka pengar då....

Så hur har ni det? Det som tar så ENORM plats är det stora insatsen som stolen står på, den som stolskalet sitter i. Blir inte klok....

HJÄLP!! 


3 kommentarer:

Karin sa...

Jag säger: gilla läget i början. Prova ett tag, du kanske vänjer dig. Annars får du komma på något annat.

Thea sa...

Baksäte! Ditt o Almas liv är säkrare så. Du kommer tappa mycket fokus på trafiken av nappupplockning etc. (samma som telesamtal o sms) Därför råder det att inte ha barn i fram. Men det är klart, jag vill inte heller åka ensam med K med honom BAK. Men det blir nog så, för jag vill inte riskera våra liv för en napp (so to speak). Får köpa en leksak man fäster på nackstödet med speglar o grejer för barnet att titta på :)

Johanna sa...

Vi har den där stolen till Elliot. Jag är helnöjd! Fattade dock inte ett skit av hur dem tänkte att man skulle spänna fast den så jag kollade på youtube. Då gick det galant. Men han sitter ju bak.

Lycka till!

//Johanna i mammagruppen