Sidor

fredag 7 maj 2010

Splittrad

Att vara gravid ska vara härligt. Det är det man hör. Men igår när jag låg med benen upp mot väggen efter en dag utan stödstrumpor läste jag ett gammalt nummer av Föräldrar och Barn Gravid där det faktiskt stod att det är helt ok att tycka att det inte alls är lattjolajbans att vara gravid. Visst är det mycket som är härligt. Det är härligt att ha ett levande ting i magen som rör sig och som hjärtat pickar på för fullt och som snart kommer att vara ett egen liten varelse här på jorden. Men det finns en del saker som jag kan känna inte heller är så härliga.

Igår var vi hos BM och mätte magen och jag ligger jättefint på kurvan med mina 28 cm. Hjärtat slog 145-150 slag och allt lät jättebra. TSH-värdet var fortfarande lite högt så det blir ökad dos av Levaxin (måste köpa en dosett snart!!) och järnvärdet hade sjunkit rejält så det blir mer Niferex för min del. Sedan frågade hon hur det var allmänt och jag berättade om söndagens sammandragningar och stiltje och att jag kände mig stressad. Hon tittade på mig och sa att jag MÅSTE börja vara egoist nu och ta hand om mig själv. Så bokade hon in en läkartid för att bli sjukskriven.

Var där idag och blev sjukskriven 50%. Läkaren var av invandrarbakgrund och förstod liksom inte varför jag var där riktigt. Bara det kändes jättejobbigt. Så jag bet ihop. Men när hon frågade om det var ok att hon skrev att jag såg lite deppig ut så brast det och tårarna började rinna... Var kommer det ifrån? Var kommer denna trötthet, orkeslöshet och uppgivenhet ifrån? Varför kan jag bara inte vara stark och glad som vanligt? Varför måste jag stressa upp mig över alla saker här i livet?

Nu sitter jag begravd i papper på mitt rum och försöker reda ut en massa strul samtidigt som jag inte riktigt är med i tankarna. Skulle så gärna vilja vara med Jenny och Petra i Uppsala idag! Hoppas att det går jättebra för er!

Men det är i alla fall fredag!

2 kommentarer:

Maria sa...

Men vännen... Hoppas det blir bättre. Bra att du blir sjukskriven iaf så du kan ta hand om dig ordentligt. Kanske är det berg och dalar i graviditeten precis som i övriga livet och att du snart kommer upp till ett berg med fin utsiktigen =) Sköt om dig!

Keeya sa...

Jag tycker inte heller just nu att graviditeten är så latjolaibans. Och jag har införskaffat mig en dosett! Migrän nu andra dagen på rad och kan nog förvänta mig några dagar till. Men jag håller med din BM att du ska ta det lite lungt nu och skönt att du blev sjukskriven. Ta hand om dig själv, unna dig ngt lyxigt som ngn behandling. Eller gör lite hemma spa. Och som sagt vi är gravida och det är inte alltid så lätt även man är överlycklig för det lilla undret. Krya på dig och massa kramar <3