Sidor

söndag 16 maj 2010

Härlig långhelg!

Det är knappt man kommer ihåg vad man gjorde i torsdags, känns som en evighet sedan fast det bara är söndag! Har sagt till mig själv flera gånger under helgen att jag ska sätta mig och skriva här men det har liksom inte blivit av!

I torsdags tog jag med mig Maken till Babyland i Södertälje och inköpte en gul och fin skötbordsdyna. Inga gubbar eller nallar eller nåt, den är ljust gul med fina "krumelurer" på i olika färger. Jättebra! Sedan till K-rauta för att fylla på skruvförrådet och köpa färg till förrådet som jag ville fixa till. Väl hemma fikade vi med Grannarna och Rob sedan sattes det igång inte bara på övervåningen utan även i redskapsboden from hell. Farfar har sparat ALLT möjligt! Längst in på golvet hittade vi någon typ av rot med avsågade grenar. Med en gängstav inskruvad i botten?! Va har han haft den till???? Prylar, pinaler, rör, termostatvred till gamla element, fönsterrutor till en Ford Capri.... You name it! Ut med ALLT, även hyllorna! Efter en god pannkaksmidda hos Grannarna satte jag av med roller i högsta hugg och målade vitt så gott det gick. Målningen är icke för estetsikt skäl utan för att få det ljusare där inne i det gamla ombyggda dasset. Jag gick bananas och målade även golvet....

Fick även besök av granne E som kom med söta Wilma och med en hel drös av barnkläder och en babysitter! Sorterade ut lite kläder som direkt åkte in i tvättmaskinen och sorterades ner i klädlådorna i byrån! Så fina! TACK!!

På fredagen tog jag en prommis med hunden i vårskogen och sedan åktejag till Södertälje för lite ärenden. Tänkte titta efter ett par nya skor på Skopunkten eftersom jag förstörde mina redan så trasiga Puma-skor när jag målade i boden. Titta vad jag hittade!! (Gympaskorna är i samma modell fast inte med hjärta på sidan utan ett litet sytt guldemblem istället!)


Sedan åkte jag till Jula och vaggade omkring bland karlarna och shoppade loss krokar och grejjor till boden! Innan jag gav mig i kast med boden slängde jag ihop (huslig som få) en rabarberpaj och ett gäng negerbollar till snickarna på övervåningen. När jag kom ner till boden upptäckte jag att färgen (för väggar) inte hade torkat på golvet (av betong). Men det hindrade inte mig! Omkringhalkandes och med skruvdragaren i högst hugg satte jag upp lite krokar och satte in den enda hylla som jag sparade (och naturligtvis målade).

Efter maten gick jag upp till Grannarna och träffade lillasyster som varit på resande fot i USA i tre veckor, vi tittade på en massa bilder och skrattade lite innan hon begav sig hemåt i Opeln som syrrorna "ärvt" efter morfar. Den brann dock upp under natten till lördag; elfel eller sabotage vet jag inte, har inte pratat med syrran.

Lördagen bjöd på sommarväder efter att ha ätit frukos på altanen åkte jag och Wilma ut till Mamma och spenderade hela dagen i solen. Jag läste och Wilma härjade runt, hon var helt slut när hon kom hem på kvällen! Maken kom ut och tillsammans med Minstasyster och svåger grillades det och mumsades massa god mat. Sedan åkte vi hem i varsin bil i något typ av matkomaliknande tillstånd. Blev inte brun men inte heller bränd i solen! Jag brukar alltid ha liiiite färg (tack för det uppfinnaren av solariet) men nu är jag vit som ett spöke. Lite svid på knäna känns idag men annars är det lugnt! Tack Mamma för en trevlig dag!

Idag var det mulet när jag vaknade och endast 13 grader mot gårdagens 25! Dock behagligt promenadväder så efter promenad satte jag av mot boden igen och trotsade det kladdiga golvet med fler krokar och in med redskap! Eftermiddagen har vi bara softat, jag och hunden, och helgen tänker avslutas med en pizza!

Sovstatus denna helg har varit lite si och så. Maken har så ont i ryggen så han om han inte sover på soffan från början så flyttar han ut dit under natten. Vi måste få iordning på övervåningen så vi kan införskaffa en RIKTIG säng som dessutom är bredare än 140 cm....

Jag har haft mardrömmar som jag vaknar helt panisk ur (drömmer att folk kommer in i huset utan att Maken eller Wilma hör något!) eller virriga drömmar som är helt galna (som att jag tatuerade en älg på baksidan av låret i natt?!). När jag vaknaroch har varit uppe på natten så har jag svårt att somna om för att det är för varmt, för obekvämt, för mycket snarkande Make, för mycket sjungande fåglar, dumma kuddar eller som härom natten, ÖSREGN! Mini har dessutom börjat vakna till ordentligt på natten när jag är uppe och tassar och "möblerar" om när jag ska somna om igen. Men vi har båda varit väldigt trötta och kommit i säng tidigt på kvällarna, inget nattsudd här inte.

Sparkarna/buffarna varierar i styrka och ställe. Ibland, som imorse, böljar magen när det vänds och buffas där inne. Ibland är det riverdance-övningar ner mot kissblåsan vilket bara känns obehagligt. Iland kommer det en fot upp under bröstet, en gång har den poppat ut på sidan helt plötsligt... Och för första gången under graviditeten kände jag hur Mini hade hicka häromkvällen när jag skulle sova! i går fick även Minstasyster känna Mini röra på sig!

Vi har diskuterat massor med barnsaker den här helgen; uppfostran, rädslor, förlossning, namn... Känns bra! Imorgon går vi in i vecka 31!

Maken har hållt på som en tok på övervåningen hela helgen och det tar sig, nu är eldosor och plyfa på plats! Snart blir det till att regla för rum! Tack Yngwie, Rob och Paps för hjälpen i helgen!!!!

Nu ska jag ta en liten tupplur innan det är dags att fixa käk!

Kram på er!

PS. För att förtydliga; den blommiga "Foppatoffeln" anväds enbart och uteslutande inom gårdens gränser, dvs den kommer inte ens att användas om jag så ara ska till Statoil..... DS.

3 kommentarer:

Keeya sa...

Hehe bra att dyu förtydligade det där med foppatofflan ;) Fast jag har ju också foppatoflor på jobbet, svarta med mumin dekorationer på... ;) Jösses kvinna vad du hinner hålla på med en massa saker! Om jag hade din energi... Jo andligheten finns alltid nära. Brukar se och känna av konstiga saker. Men visst är det mysigt att släktningar ser efter en? Jag blir ju mer nyfiken på dina berättelser... Kram

TT sa...

Hahahha fåfänga du! hahah Foppaskor är ju de bästa det hör man ju på namnet! :-D

Alma och vi sa...

Keeya - tycker att Foppatofflor är bland det fulaste som finns men hittade inga andra bra alternativ (typ träskor). Därav förtydligandet! ;o) Har inte alls så mycket energi som det verkar tror jag... Häftigt att se saker, jag känner mest närvaro. Vi kanske kan ses nånting och utbyta historier! Stor Kram

TT - Japp fåfänga jag. Du känner väl mig! :D PUSS