Sidor

måndag 1 augusti 2011

Tillbaka till arbetslivet

En veckas kämpande mot lätt ångest är över och idag är jag tillbaka på jobbet sedan 24 juni förra året. Kommandona till vårt affärssystem satt kvar i fingrarna, det är lugnt och skönt för vi är bara fem pers här eftersom det fortfarande är semesterstängt.

Maken hade en jobbig förmiddag igår och hälsade på en kompis som har det svårt. Själv plockade jag svarta vinbär hos faster H och pratade lite innan fikat hos P&M. När Maken kom hem åkte hela familjen till Ärla och hälsade på fina familjen C och bjöds som vanligt på gott fika. Vilken fin altan de gjort! Med ramp!! Lite avis, som jag har bumpat den där vagnen upp och ner för vår trapp! Vi kom hem sent, gav Alma mat och sedan började jag härja i köket för att helt och totalt få annat att tänka på än de faktum att jag skulle jobba idag. Så medan hon lekte med slickepott och decilitermått satte jag fart att laga mat...


Resulterade i 11 eler 12 portioner med mat till Alma. Köttfärssås/spaghetti, fisk/pot/broccoli/sås, fisk/pot/sås/ärtor, fisk/ris/sås/ärtor och dessutom mosade jag en massa vinbär och frös in i småförpackningar att ha till i höst/vinter när man behöver fylla på C-vitaminförrådet. Till oss vuxna blev det fem portioner köttfärssås och två portioner potatis med fiskgratäng. Behöver jag nämna att köket var liite stökigt när allt var klart? Men vi hjälptes åt att plocka så det gick fort. Klockan 20 var jag mer eller mindre klar och gick upp med Alma som somnade själv efter vällingen.

När jag själv gick och la mig hade jag svårt att somna trots Makens trygga arm runt mig. Får faktiskt ont i ryggen av sängen! Någon som varit med om det förr med Tempur-madrass? Det som ska VARA SÅ BRAAAAA för ryggen. Maken sover gott men inte jag, får böka med kuddar och har dagen efter jätteont. När jag väl somnade vaknade jag stup i kvarten i tron om att jag hade försovit mig. Varför gör kroppen så? Dumt, det är ju inte som att man blir piggare av det!

För att lugna mig själv har jag i samförstånd med Maken skrivit en dagordning för vad vi har gjort om dagarna och ungefärliga hålltider, vad han ska tänka på att packa ner vid utflykter och visat vilka kläder som inte gör nåt om det blir både gräs- och blåbärsfläckar på och vilka vi är lite mer rädda om. Han tycker inte jag är knäpp utan är väldigt förstående i mitt lilla kontrollbehov (eller mammaskap kanske snarare är rätt ord.).

Det var inga problem att komma upp imorse, däremot värre att gå när Alma gråter när hon ser mig gå ut genom sovrumsdörren. Tog en stund i bilen och andades och läste den fina lappen Maken hade skrivit till mig innan jag åkte iväg mot Åkers.

Nu är det två timmar kvar till hemgång, tänker gå hem fyra!
Så det så!

Vad gör ni idag?

PUSS

Idag har jag även skickat ut lite inbjudnings-SMS till på söndag då vi ska fira vår lilla skrotunge som blir ett nästa vecka.

1 kommentar:

Maria sa...

Jisses, du menar inte att hon fyller ett år redan! Alltså tiden går helt sjukt fort! Och tillbaka på jobb, alltså... den dagen längtar man ju inte efter, eller du gillar kanske ditt jobb? ;-)
Letade efter dig men hittade en himla massa Reneida så du får ge mig ett efternamn också :-)
Stor kram till fina ni!