Sidor

måndag 12 april 2010

Vecka 26

Bebisen

Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.
Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.
Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.
Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

Du

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.
Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen.
www.blimamma.se

Pappa
Nu kan du få din nattsömn störd. Barnet har vuxit och kan ge värk i ryggen hos den blivande mamman, det blir jobbigt att hitta en skön sovställning. Hjälp henne att använda kuddar på lämpliga ställen till exempel mellan knäna då hon ligger på sidan. Prova er fram!
www.growingpeolpe.se



 Börjar få lite grav-krämpor. Igår tyckte Ischiasnerven att det vore väl kul om vi gick och satte oss lite i kläm, det ser ju så roligt ut när hon går då!  Sagt och gjort! Och när den sedan bråkat ett tag så började nedre delen av ryggen liksom att sakteliga domna bort. Så det blev kudde under ryggen för att kunna somna. Inatt vaknade jag vid fyra och pallrade mig upp på toa. Gjorde jättekonstigt ont i magen så jag la mig och buffade åter igen kudde på plats och somnade om och drömde om vargar som skulle äta upp mig och min lillasyster.

Förkylningen är bättre, lite snorig och lite tungt att andas men annars tycks det som om det var snabbt övergående. Annars har helgen bestått av vanliga "vuxensysslor"; bakat, tvättat, städat, skurat, möblerat om, gjort ren köksfläkten, tvättat, bytt handdukar.... Tittat lite på Tradera och Blocket efter lite prylar till Mini men utan att hitta någon inspiration. På övervåningen har det hänt massor i helgen och 2 nya fönster är på plats och det gamla borttaget.

Dagens klädsel är den nyinköpta mammablusen som jag budade hem på Tradera. Me like!

//Mamma

2 kommentarer:

Sussi sa...

Blusen är jättesnygg, passar nog även mig haha. Vad är det som är så speciellt med skötväskan? Kan man få se den öppnad? Kul att det går undan på vinden nu. Ska Anders tävla i Gladiatorerna eller har jag drömt? Är det okey att flyga med lilla magen? Oj, många frågor blev det men nyfiken i en strut du vet. Kramisar

Alma och vi sa...

Den här modellen av skötväska har "blöjbytardelen" i ett fack undertill! Kolla in hemsidan (www.wilvin.se) så ser du! Desdsutom är den mycket mer "handväskesnygg" än alla andra skötväskor på marknaden. Föll pladask! Hahaha, nej han ska inte tävla i Gladiatorerna, han ska tävla på Gladiator Arms som är en tävling som Pascal anordnar i sin hemort i Schweiz! Jag får flyga utan läkarintyg i en vecka till men sedan måste jag ha intyg om jag ska ut och fladdra men det tänkte jag inte göra.

STOR kram till Minis underbara favoritfaster! (Och min favvo-svägerska!) <3