Sidor

torsdag 24 november 2011

Bakslag, trötthet, LCHF dag 3 och 86.3

Efter maten igår åkte Maken ner och hjälpte grannarna med deras kök. Supertrötta Almafisen badade och gosade, hon fick lyxa med att få välling i mammas knä. Sedan gosade vi en stund innan jag gick upp och la henne och hon somnade på en gång. Där och då försvann all ork. Gick och la mig i soffan med Wilma. Tvätten behövdes vikas, saker från middagen och badet behövdes plockas undan, räkningar skulle betalas. Men jag orkade inte. Hade ingen gnista alls. Var så sugen på chips att jag kunde ha mördat för en påse grillchips. Konstaterar att jag inte klarar mig på tre små portioner med mat om dagen, jag är van vid mycket mer och jag blir hungrig som tusan framåt åttatiden på kvällen. Så då blir det ett par kokta ägg med salt och majonäs för att få ner saltsuget och det funkar jättebra!

Imorse kände jag mig inte heller på topp, vet inte om jag har gett mig in på för djupt vatten med att köra LCHF. Så drog jag fram vågen och hoppade upp. 86,3! I måndags vägde jag 89,2 (ifs med jeans och linne på mig). Där och då återkom en gnutta hopp och framför allt vilja att fortsätta. Har fått frågan varför jag kör detta under december som är lite av godsakernas månad med lussebullar, pepparkakor, julmat, knäck och allt annat som man faktiskt moffar i sig under jul. Svaret är egentligen ganska enkelt; det är ju en ypperlig månad att lära sig om alternativ till lussebullar och julmat! Och nu behöver jag ju inte moffa bara för att jag kan, utan kan istället sätta inkriktningen på att klara detta och i samma veva även dra större lärdom av det om jag till exempel körde under februari månad.

Nedan är ett recept på saffransmuffins som jag ska försöka baka till Lucia. Receptet är såklart från Åses hemsida.

Saffransmuffins

3 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
Sockerersättningsströ motsvarande 75 g socker (Sukrin, Splenda, Hermesetas, Canderel t.e.x)
125 g smält smör
100 g philadelphiaost
1 dl kesella 10%
0,5 g (1 pkt) saffran
2 tsk bakpulver
4 ägg
1 krm Dr Oetkers vaniljarom

Sätt ugnen på 175 g
Vispa sockerersättning och ägg poröst, smält smöret och blanda med saffran.
Vispa ner smör, kesella och philadelphiaost.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner.
Portionera upp i muffinsformar och grädda i ca 25-30 minuter!


Dags att fortsätta, har en mycket bra dag på jobbet även om tiden känns alldeles för knapp till allt som skulle behövas göras!

Ha en fin dag!

Inga kommentarer: