Sidor

tisdag 6 juli 2010

Snabb uppdatering

Tänk va allt svänger fort här i livet.

Förra veckan var mycket trevlig och likaså helgen. Tant M har varit här, båda blivande mostrarna har varit här, jag har planterat lite blommor, maken har slitit som en tok på övervåningen, jag har fixat naglarna, varit och promenerat med en hund som faktiskt självmant gick i vattnet (!) och allmänt försökt att överleva denna hetta med svullna händer och fötter. Allt går, det tar bara lite mer tid ibland. Maken hjälper till och är en ängel och jag bara bölar. För minsta lilla...

I söndags kväll blev det lite mycket i skallen i och med att jag var lite nervös för måndagens sjukhusbesök och mitt i allt försvann min tilltänkta hundvaktsmöjlighet.  Och så vansinnigt trött på det... Så tårarna sprutade och det löste sig så väl att Wilma blev hämtad av Y så hon fick åka till sina kompisar i Fituna ett tag. (TACK!!!!) Vi gick och la oss sent eftersom jag inte var så trött och tankarna snurrade. Att Maken inte hade möjlighet att följa med gjorde inte saken bättre även om jag förstod varför. Sov oroligt och var mer eller mindre vaken när Makens klocka ringde.

Lillmoster kom och vi åkte till Södertälje sjukhus och träffar en supermysig barnmorska som börjar med att klämma och känna och säger på en gång att den här bebisen minsann ligger med huvudet där den ska men kollar även med UL. Så hon kör mojängen i hög hastighet fram och tillbaka över magen och vi ser händer, mage, huvud, en fot, ryggrad..... Lillmoster sitter och utstöter roliga ljud för allt som svuschar förbi på tvskärmen. Så säger BM; du refererar till bebisen som hon, vet du att det är det? Nja,  säger jag, de såg på UL i vecka 18 att det inte var något som hängde ner i alla fall men du får gärna kolla en gång extra. Så hon tar mojängen och kollar bland virrvaret av ben, armar, händer och navelsträng och visst är det en sessa!

Sedan tar hon en massa mått och beräknar uppskattad vikt just där och då och enligt den väger Mini just nu lite dryga 3000 gram. Sedan blir vi hemskickade! Inget vändningsförsök nödvändigt!

Så efter en tur till Maken i Sthlm åker vi till Skärholmen och går runt där ett bra tag. Handlar inte mycket, bra tittar och skrattar och glor på folk. Lunchar och sedan släpper jag lillmoster på Ikea där Rob mötte upp henne.

Hemma softar både jag och Maken i väntan på att våra Tibro-vänner ska ha gjort Gröna Lund så att vi kan mötas upp för middag. Vid 20:00 kom amulansen infarande på gården. Ett par minuter efter kom akutbilen. Vi konstaterar efter lite samtal att det är gamla arrendatorn Janne som har åkt in av någon anledning. Men varför vet vi inte. Fortfarande inte.

Vi åker upp till Sthlm och äter på Pizza Hut med underbara vännerna och deras barn, tar en kaffe  på deras hotellrum och snackar lite. Åker hem så vi är hemma 00:30. Maken flyttade ut till soffan efter ett tag eftersom jag inte kunde hitta något bra läge och det var varmt och det var kallt och det var trångtoch det var ljust och det var ont och det var.... Ja ni fattar... Sov väl ett par timmar i alla fall, var uppe vid 4 och skrotade lite, vred och vände med mardrömmar. Stängde av fläkten mitt i natten med öppnade fönstret mer, har känt att lederna inte klarar just det draget som fläkten ger.

Granne C ringde vid 10 för att höra om jag hört nåt om Janne. Snackar lite, ringer lite samtal, kollar lite Facebook på mobilen och tar en dusch. Blivande faster och kusin kommer och hälsar på och pratar och kramas och fixar i trädgården (TACK!!!!). Ringer till Granne M för att kolla om det finns några nyheter men det visar sig att även hon ligger på sjukhus pga ryggen och hon har precis fått morfin och är lätt borta och dessutom hör jag hur dåligt hon mår. Ringer och stämmer av med pappa också. Saknar pälshjärtat något fruktansvärt men hon har det bättre i Fituna just nu om det ev blir sjukhusbesök eller att pappa behöver hjälp med nåt.

Suck. Som om inte hormontårarna ligger precis bakom ögonlocken som det är...

Konstig dag. Känns som den inte börjat fast den snart är slut.

Mini är ovanligt lugn också. Uppladdning på g? Bara lite hicka i förmiddags och lättare tryck när det rör på sig. Kom ut nu lilla skrutt!

2 kommentarer:

Maria sa...

Vad skönt att hon ligger som hon ska. Nu är det nära nära... Nervös inför förlossningen än?

Thea sa...

Snabb uppdatering? Lång som tusan ju! ;)

Jobbigt att du har det tungt nu snäckan. Men det dröjer nog inte länge nu innan lilltösen är ute! :) Det ska bli så kul att få se lite bilder ploppa upp här och/eller på fejjan.

Lycka till!!!