Sidor

tisdag 16 februari 2010

Vecka 17 (16+2)

Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram. Längden från topp till tå är mellan 14-16 cm vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.
Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.
Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.

Du


Moderkakan växer med en otrolig hastiget tillsammans med bebisen, och vid förlossningen kommer den att väga nästan ett halvkilo. Såhär dags är moderkaken väl utvecklad och förser fostret med allt det behöver, och för bort avfall som det inte längre behöver. Samtidigt flyttas livmodern uppåt i din mage och kan nu kännas 3-5 cm nedanför din navel. Den syns förmodligen tydligt att du är gravid vid det här laget och en viktökning på 2,5 till 4 kg är normal.( 2,5-4 kg???? I WISH!!! HAHAHAHAHAHAHHA!!!)
Kanske har du redan känt bebisen röra på sig i magen, men det är inte ovanligt att det dröjer ytterligare några veckor. Det kan vara mycket lugnande att känna bebisens rörelser därinne, även om det inte är varje dag, och veta att allt är väl.
Du kanske märker att tandkött och näsa böder lättare, vilket beror på ditt ökade blodtryck och ökade blodvolym. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.
www.blimamma.se

I lördags trodde jag banne mig att jag kände nåt när jag satt i soffan. Det liksom fladdrade till på ett sätt som det inte brukar göra. Men nu är jag inte lika säker längre eftersom jag inte kännt det sedan dess.
Jakt på mammabyxor har inletts och jag kanske kanske har hittat ett par som kan nå ända ner till fötterna och inte bara räcka till anklarna. Vill ju ha något snyggt på mig i helgen när det är tävling. Lindex har slutat med mammakläder av någon anledning och Kapp-Ahl lika så. WHY??
 
Köpte ett par tröjor på Lindex.
En sån röd och en med blå ränder. Långa och bra och dessutom i töjbart material! Utöver den köpte jag en TOKrosa tunika, jag älskar ju färger och denna passar utmärkt till mina turkosa naglar som jag har för tillfället!  Får se om det hinns med en lite shoppingtur till innan helgen, har ju inte så mkt pengar kvar nu bara. Köpte ju en massa garn och prylar på Panduro för nu ska här virkas!
 
 
 
 
I denna bok finns det en massa söta figurer och hittils har jag virkat en turkos mus och håller på med en rosa. Ska nog ge mig i kast med en kanin sedan också och  kanske ett gäng sköldpaddor! Skitroligt!


Från början var det dock tänkt att jag skulle virka dockorna Maja, Molly och Mimmi men det blir nog tid för det också! Har köpt en massa garn i alla fall så det ska nog räcka en stund.















Nu kom dessutom min kollega Anders in och sken som en sol, han ska kanske bli pappa! Det har tydligen gått troll i deras försök men igår var de på ultraljud och allt såg bra ut men han vågar inte släppa det där "kanske" än. SÅÅÅ glad för hans skull, har liksom undrat lite över varför han och hans fru inte har några barn men man vill ju inte vara frågvis heller, kan ju vara känsligt. Eftersom hans fru är 40 år så har de extra koll nu. Håller alla tummar jag bara kan för att det ska gå vägen denna gång!

// Mamma

3 kommentarer:

Thea sa...

Såna där virkade dockor är SÅÅÅ söta! Speciellt när dom har olika färger på ben o armar, ett stort och ett litet öga o.s.v. :) Himla charmigt!

TT sa...

Tant M tänkte komma med några förslag på pojknamn. vet inte varför egentligen för jag har bara fått för mig att det ska bli en tjej :)
Här kommer de: Ludvig, Alfred, Jonatan, Vilgot och sen lite mer internationella Melvin, Milton och Elliot.

Anonym sa...

Oj då, kunde tro att jag skrivit detta inlägg, ha ha.

Jag har den där virkboken också, men inte hunnit börja än. Dockorna har jag också spanat in...
Jag förstår inte heller varför Lindex och Kappahl slutat med mammakläder. Det störde mej som fan sist...
OCH jag har också undrat över Anders och hans fru.
Fler som tänker som jag... eller dej... ha ha.

Må så gott så kanske vi syns nästa vecka! // TANT E