Sidor

måndag 22 februari 2010

Tävling, mammabyxor, snö och vecka 18

I fredags hämtade Maken och vår vän Pascal mig från jobbet och sedan begav vi oss till Eskilstuna för helgens tävling. Vi åkte till hotellet (http://www.choicehotels.no/hotels/hotel?hotel=SE027&promo=gglocal) som varmt kan rekomenderas, jättetrevlig personal, bra mat, bra rum!

På lördagen var det tävlingsdags och Maken plockade en brons i höger. Hans första vänstermatch var så rafflande att jag stod upp och kunde inte andas, tyvärr förlorade han.. Jag gick upp på rummet på eftermiddagen och sov en timme och bara tog det vansinnigt lugnt vilket var superskönt och välbehövligt. Läste och åt Gott&Blandat. Sen  var det middag och "efterfest" som dessvärre var lite avslagen. Men som vanligt är det otroligt kul att träffa alla vänner från när och fjärran! Det var itne så många deltagare på tävlingen i år mycket beroende på den snöstorm som drog in över Sverige under fredagkvällen. Snön föll under heeeela lördagen och långt in på natten till söndag. Men söndagen bjöd på väldigt vackert väder och ett underbart vinterlandskap! Efter en tripp till Ärla och Fituna landade vi hemma där herr Skallebank barrikerade sig i mitt huvud så vid 20 gick jag och la mig.

Natten har varit full av mardrömmar om Mini och onda huvuden, om hästar och om chefer på jobbet. Vaknade med ett sus i skallen i morse men tog mig ändå till jobbet. -27 grader och över 50 centimeter snö. Nu vill jag ha vår!

Igår gick vi in i vecka 18 och jag har nu även på mig mina första mammabyxor men dessvärre så har de töjt sig sedan jag köpte dom så de är som tält nu! Enorma! Så det blir nog ett par i mindre storlek också. Problemet vi hade när femtioelva modeller testades på H&M häromdagen var ju att de är alldeles för korta! Dock en eloge till H&M som har mammakläder i över huvudtaget! (http://shop.hm.com/se/shoppingwindow?dept=DAM_MAM_KLA&shoptype=S)

I vecka 18 är din bebis 13 till 14 cm lång från huvud till stjärt och tack vare de nu ökande fettdepåerna väger den omkring 230 gram. Den hitintills snabba tillväxten kommer nu att sakta ned något till ett något lugnare tempo.Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden blir kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag. Benen genom vilka ljuden passerar till innerörat har förkalkats och hårdnat, och de nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna utvecklas, vilket innebär att bebisen nu kan höra. Allteftersom graviditeten fortlöper kommer bebisen att vänja sig vid återkommande ljud, så som dina hjärtslag, röster, blodet som strömmar genom navelsträngen och andra vardagliga ljud. Den kan också bli skrämd av höga, plötsliga ljud.
Livmodern har fortsatt att växa upp i din mage. Om du mäter så kan du känna den ungefär på två fingrars bredd under naveln. Din livmoder är vid det här laget ungefär lika stor som en Nätmelon.
http://www.blimamma.se/

Väntar fortfarande på att få känna att det faktiskt rör sig, just nu är jag mest osäker på om det är Mini eller knorrerier som känns. I övermorgon får vi åter igen se Mini då det är dags för ultraljud! Ska bli vansinnigt spännande!

//Mamma

Inga kommentarer: