Sidor

tisdag 9 februari 2010

Vecka 16

Oj, då var vi redan i vecka 16. Jag tycker att samtidigt som veckorna går vansinnigt fort så går det alldeles för långsamt. Men nu märker jag själv att det händer saker! Trodde ju bara att magen var en bieffekt av mina matvanor den senaste tiden men jag får nog faktiskt vika mig och säga att det ÄR Mini som tar mer och mer plats! Förra veckan var det gummisnoddspremiär när mina jeans inte gick igen riktigt. Tog en bild på magen i söndags för att dokumentera och då upptäcker jag att verkligheten är en helt annan än vad jag trott.

Och så här står det om vecka 16:
Din bebis är nu ungefär 80 gram och 11-14 cm stor! Det är inte bara fostret som växer, utan också livmodern och moderkakan blir större för att kunna försörja utrymme och näring till ditt växande barn.

Bebisen kan nu gripa med händerna, sparka och tillochmed göra kullerbyttor! Huvudet är nu upprätt och i ansiktet utvecklas muskler som gör att den redan kan grimasera, som att till exempel kisa, rynka pannan och öppna munnen. Skelettet har nu tillräckligt med kalcium för att kunna synas på en röntgenbild. Naglarna är väl utvecklade och benen är längre än armarna.
Då fostret rör sig allt mer och allt livligare så kan du möjligen börja känna dess rörelser i magen. En del kvinnor säger att det känns som gaser eller att magen kurrar. Om du inte känner bebisens rörelser ännu så ska du inte oroa dig, eftersom det kan dröja ända till vecka 20 innan du känner något.Du kan känna att hjärtat slår hårdare än vanligt. Det beror på att du nu har 20-25% mer blod än vad du har normalt.För bara sex veckor sedan vägde din livmoder ungefär 140 gram. Nu väger den 250 gram, nästan en fördubbling! Fostervattnet som omger fostret väger ungefär 200 gram.

www.blimamma.se


Vi är snart i mitten av februari och jag längtar brutalt efter att den här jäkla snön ska försvinna så jag kan få gå i högklackat innan det är för sent! Och köpa nya kläder! Och få börja komma iordning med övervåningen som nu bebos av möss och flugor... Var i Tyresö i lördags och fick mig en styling i håret med lite ny frisyr och lite ny färg. Sedan vankades det lunch hos Faster och presenter. En version av "Ett barn blir till" från 1976 och en efterlängtad och jättefin bola! Så nu plingar och plongar det på magen! Sen fick naglarna sig en makeover i Friggan och därefter bjöds det på middag hos Farmor och Eric. När vi kom hem gick vi upp till grannarna en sväng innan vi drog oss tillbaka och kom isäng redan vid 22-tiden.

Men det viktigaste som faktiskt hänt förra veckan var det häftiga inköpet som gjordes. I fredags eftermiddag rullade jag upp på gården här hemma, släppte ut Wilma ur bakluckan och tog sedan ut - en barnvagn! En kollega på jobbet frågade för en tid sedan om vi var intresserade eftersom de skulle börja försöka bli av med lite grejjor efter deras små killar. Och i fredags hade han kommit ihåg att ta med den! JÄTTEFIN och bild kommer så småningom! Så maken rullade upp den till grannarna där den inspekterades av Mon och sedan rullades den hem och nu står den redo i hallen. Den är en brun/marinlå/beige kombivagn av märket Knorr som är från 2006 och som är galet välvårdad, syns knappt att den är använd förutom på de robusta hjulen.

Känns lite surrealistiskt att det står en barnvagn i hallen... Precis lika surrealistiskt som att vi ska på UL den 24/2. Jag har ju liksom på nåt sätt inte ännu "fått in" att jag är gravid. Tog emot att ta tag i handtaget på barnvagnen och rulla iväg med den. Att lasta in och ur den ur bilen känns skevt. Att inte kunna ha kläder är ju nåt jag har väntat på men ändå känns det skumt. Och mitt i allt så kan jag fastna i tankar om framtiden och bli totalt livrädd! Vissa tycks vara födda till mammor och se det som det mest naturliga i världen på något sätt och allt finns så naturligt men JAG då? Är jag sån? Kommer jag att kunna ta hand om mitt barn? Eller kommer jag att sitta och leta efter förklaringar på hur man gör på Internet? Tänk om jag blir en skitdålig mamma!

Jag väntar nu även på att känna rörelse i magen. Som en fjäril eller som en fiskstjärt sägs det att det ska kännas som. Inte känt nåt än. Sprattla lite vildare Mini!

// Mamma

PS. Imorgon fyller tant M år! Hurra hurra hurra i förskott! DS.

2 kommentarer:

Sussi sa...

Känns lite som om du ätit bönor eller "måste jag gå och kissa igen?". Så du kanske HAR känt fast du inte fattar det än. Kram

TT sa...

Säg till när tant M ska vara assistent :-)
Shopping är min grej!
Funderar på att pröva det där med gummisnodd jag med ;-)

PS. Tack tack ;-)