Sidor

torsdag 9 september 2010

1 månad och stora tjejen!!

Idag fyller Alma 1 månad! I måndags var det 4 veckor sedan hon såg dagens ljus och det känns konstigt, det känns som om det var igår fast ändå som att det har gått en evighet!

Vi var på BVC i tisdags och vägde och mätte och vår stora (!) tjej ligger en bra bit över kurvan; hon vägde 5345 gram  och var 59 cm lång! Hon ligger mellan storlekarna 56 och 62 nu så det är lite mixande av kläder just nu.

Snorigheten som hon har haft fortsätter och det blir till att suga lite på nätterna, självklart glömde jag att fråga om det på BVC... Hon låter dessutom lite hes när hon gråter/skriker men det kan vara för att de senaste 2 dagarna har det varit mer sånt än tidigare. Antagligen är det en mix av magknip och en knasig morsa som överför sina stresshormoner till liten för sömnen på dagtid har det varit si och så med vissa dagar senaste veckan och då lir hon istället övertrött och jättekinkig. Till slut är det tutte och bendarr som funkar! Nätterna går bra, ammar ca 3 gånger per natt.

Om ni har saknat inlägg här så är det för att jag drabbades av akut hjärnsläpp i kombination med lätt Alzheimer och amningsglömska i en härlig kombination och glömde helt enkelt bort pin-koden till mitt mobila bredband. Jag glömmer inte siffror.... Kommer fortfarande ihåg vissa artikelnummer på McDonalds-grejjor från tiden på McInco (Scandlog/Havilog), men denna kod, somjag DESSUTOM slog in kvällen innan, bara försvann! Så jag fick vackert vänta på en PUK-kod via posten. "Ja men Makens dator då?" undrar ni. Glömde jag tillägga att jag är halvblind också?! Ska jag använda hans dator (som vi kör på vår stora TV på en massa tum) så måste jag sitta på knä framför för att se vad det står! Då somnar fötterna.... "Skaffa glasögon!!" säger ni då. Joråsåatte. Jag borde väl. Hoppades på att min ögonoperation skulle sitta i lite längre men jag har ju faktiskt konstaterat att jag behöver brillor igen. Tyvärr! Jag som var så glad att vara av med dom! Dessvärre tror jag inte heller att jag kan ha linser efterom jag har ett ärr på hornhinnan på det opererade ögat som fortfarande skaver emellanåt. Men nog om mina ögon!!

Det börjar bli svalare ute nu och ett väl använt plagg just nu är den stickade tröjan och sockarna som Almas farmor gjort, dom är suveräna! Köpte turkosa brallor häromdagen som dessutom matchar så hon är så snygg så! Vi har köpt bärsele som gör att jag nu kan komma ut och gå mer och lättare med Wilma. Alma somnar i regel efter ett par minuter.

Maken jobbar på uppe på övervåningen och det tar sig! I helgen som var fixades fönstren på andra gaveln (ett togs bort och ersattes av 2 nya) och igår blev sovrummet intakt med alla väggar på plats. Saknar att inte få sova bredvid Maken så nu ligger fokus på sovrummet!

Sover gott!
Fin på mammas födelsedag i fasters hemsydda klänning
4 generationer
Med mamma hos reumatologen, va tråkigt så jag sov mest...
Promenad med mamma och Wilma
Sover gott (!) på skötbordet
Nyäten och gos med mamma






Sköt om er, nu är det fika dags med tant M!

4 kommentarer:

Keeya sa...

Heheh vad rolig och söt du är! Tack det värmer :) Vad söt din Alma är och vilka fina bilder! Kramis

Karin sa...

Åh gossegull och hjärtegryn och alla såna ord! Hon är så fin!

Faster Sussi sa...

Äntligen. Även om jag inte har tid att titta förbi så ofta (jobbat som en dåre) så försöker jag läsa bloggen varje dag. Gulliga fina Alma och du. Ni är så himla fina. Guuud vad hon växer den lilla prinsessan. Vad kul att det funkar med bärsele för dig, jag fixade inte riktigt det. Ska försöka hinna komma förbi för jag längtar så mycket. Kram!

Thea sa...

Hiskelit så söt hon är! :) Jättefina bilder.