Sidor

måndag 14 december 2009

Jag spyr åtminstonde inte - vecka 7+1

Men fy fan va jag mår illa. Och just detta att inte vara sugen på något. Sallad och frukt funkar nu. Ostsmörgås kanske. Apelsin. Fajitas skulle kunna funka. Mycket sallad har det blivit i helgen. Fortfarande har jag inte förmått mig att äta en enda pepparkaka. Jag som älskar pepparkakor! Misstänker att det igår kom misstankar om mitt tillstånd när jag avböjde hemgjord glögg som en vän till familjen stått och gjort hemma vid pappas spis. Alla sörplade och berömde och jag skyllde på att jag inte var riktigt kry... Om jag inte fortfarande ammar vid den här tiden nästa år ska jag smaka hemgjord glögg, så det så!

I fredags försvann tant E från jobbet och med henne lilla magen, hon gick på föräldraledighet och har enligt uppgift haft förvärkar men inget har hänt än...

I övermorgon smäller det, då blir det på riktigt på något sätt. Då får jag SE Mini! Jag längtar så galet mycket efter det och efter julafton så att det riktig värker i kroppen. Pappas fru frågade mig i lördags förmiddags om jag var gravid. Och jag blånekade. Fast jag egentligen bara ville skrika JAAAAAAAAAAA det är jag!

Är nu i vecka 7+1.

Du är på dag 51 av 280. (18,2%).


Du är i vecka 8.


Du har gått 7 fulla veckor och 1 full dag (v7+1).


Du är i 2:a kalendermånaden.


Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]


Du är i trimester ett.


Beräknat förlossningsdatum Lör 31 jul 2010


Du har 229 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
I vecka 8 är barnet stort som en plommonkärna, 2 cm långt, och väger 15 gram. Det börjar bildas pigment i näthinnan (som ger den färg), ögonlocksvecken kan börja synas. Ett par vallformade utbuktningar antyder att ytterörat börjar utvecklas. Näsanlaget syns. På handplattorna kan man ana uppdelningen i fingrar, och fotplattorna börjar ta form. Lungorna delas upp i två lunglober på vänster sida och tre lober på den högra. Med ultraljud kan man se de första små ryckiga rörelserna.
http://www.growingpeople.se/
 
//Mamma
 
 

Inga kommentarer: