Sidor

torsdag 3 december 2009

Hormonkossa

Älskade lilla Mini, vad gör du med mig??? Igår var en bra dag, tills på kvällen. Solen gjorde sitt, promenaden med kollegorna likaså. Sen brakade världen. Tröttheten slog till och jag ville bara gråta. Idag är en fortsättning på gårdagkvällens humör. Ville inte gå upp imorse. Ville inte åka och jobba (fast jag trivs så bra på min arbetsplats). Ville bara sätta mig och fixa med pappas födelsedagspresesnt, åka och köpa julkort och få färdigt det, kolla badkar så vi kan få badrummet färdigt innan jul. Tanken slog mig om man kan bli sjukskriven och bara jobba 80% för att man mår så här och för att man är så trött. Men hur förklarar jag det för folk?

Just nu önskar jag att Minis mormödrar visste så att jag hade någon att bolla med. Jag har tant A som är underbar och ringde imorse men jag orkade inte prata av rädsla att bryta ihop. Längtar så till julafton då vi ska berätta för familjerna.

Detta går naturligtvis ut över maken. Jag gråter, är sur, fräser, gråter, är trött, gråter, fräser... Förutom häromkvällen då vi hade mys och tittade på film nära nära i soffan. Han har det inte lätt. Igår kväll somnade jag i hans famn innan vi ens hade hunnit säga godnatt. Eller; jag har ett minne av att han sa godnatt och jag försökte verkligen få munnen att öppna sig och säga godnatt tillbaka men det blev nog bara ett läte. Trött.

Humörsvängningar är snabba, okarakteristiska skiftningar i humöret. Ofta kan varken du eller andra förklara orsaken. Kanske gråter du eller blir lätt arg. Det är vanligt att känna sig labil redan från början av graviditeten och i tredje trimestern upplever de flesta att dem är extra sårbara.


En orsak till detta kan vara ändringar i hormonbalansen. Detta kan medföra en depressionsliknande värkning på nervsystemet och kännas som premenstruella symtom. Din kropp håller på att förändra sig, och detta kan också ha inverkningar på humöret.

Försök att se på dessa känslor som en naturlig del i processen. Nedstämdhet, ångest och förvirring förekommer i de lättaste av graviditeter. Det gäller att inte hänga upp sig på det för mycket. Se det som en slags förberedelse inför föräldraskapet och allt vad det innebär?


Prata med din partner om hur du känner, be honom/henne att försöka förstå orsaken till dem och ta hänsyn till att du inte kan kontrollera dina känslor just nu. Detta brukar även vara ett tema som tas upp på förlossningsförberedande kurser.
http://www.mammasidan.se/

Övriga graviditetshändelser: det växer och det känns!! Det känns som mensvärk och stickningar i underlivet så jag slängde mig naturligtvis in på nätet och forskade och det är växtvärk! Mini växer ju och med den livmodern!

Du kanske börjar märka att byxorna börjar strama något, även om magen inte är särskilt tydlig ännu. Hormonerna progesteron och östrogen rasar nu i din kropp. Du märker kanske att du är mycket trött och behöver extra sömn. Kanske har du också lite förstoppning? En del kan också känna svaga mensliknande smärtor från livmodern. Detta är växtvärk.
http://www.blimamma.se/

Förövrigt har jag inte dragit i mig en enda cigg sedan i söndags. Hejja mig! Katrinplommon tycks även behöva bli en naturlig del av min kost numer, trög trögare trögast. Och om jag var så innan och redan märker av det så är ju risken överhängande att det blir värre vad månaderna lider! Om jag får bilen såld ska jag köpa på mig Aloe Vera så jag kan börja dricka det igen! Gellyn är även KANON att ha på magen för att slippa bristningar! Har jag bevis på....


Smakar bläk men gör underverk!

//Mamma

Inga kommentarer: