Sidor

fredag 29 januari 2010

ADHD-schampo, olja i näsan och pizza!

Flipprade in på Aftonbladet en sväng och fick ett litet fniss-ögonblick! Där står det nämligen följande att läsa:
Schampo, nagellack, parfym och smink kan ge ditt barn adhd. Gravida kvinnor som exponerats för kemikaliska föreningar, så kallade ftalater, löper större risk att föda barn med beteendeproblem, visar en ny studie.
För första gången någonsin har forskare hittat ett samband mellan de omdebatterade ftalaterna och neuropsykiatriska skador på foster. Ftalat är ett mjukningsmedel som används i alltifrån mattor och plast, till schampo, smink, parfym och kosmetika. Och det är just för de lägre halterna av ämnet, så kallat låghaltigt ftalat, som finns i schampo, kosmetika, nagellack och parfym, som forskarna nu hittat ett samband med utveckling av beteendeproblem hos barn.

Detta enligt en amerikansk undersökning som gjorts på 404 kvinnor och deras barn från graviditeten och ända tills barnet är nio år. Och jag tycker att det är lite roligt. Du skulle kunna göra en undersökning om näst intill vad som helst och det skulle bevisas vara farligt ur en eller annan hälsoaspekt. Folk som bor nära kohagar har säkert ökad risk för nåt bara för att kornas avföring inehåller mycket kväve?! Folk som använder blyertspennor andas in vissa partiklar varje gång de skriver som anses vara lika farligt som nervgift?! ALLT är ju farligt! Säger som kära Di Leva; vem ska man tro på?

Naturligtvis passade även min näsa på att bråka lite med mig för tredje gången den här veckan. Medan jag i godan ro sitter och kissar så börjar det rinna i näsan igen. Och visst; dripp dropp.... Min kollega tipsade om en sak som jag faktiskt såg reklam för bara igår!

En olja som man sprayar in i näsan som håller slemhinnorna fuktiga. Kanske kan vara nåt för mig... Ska köpa en flarra när jag ändå ska till apoteket.

Till lunch idag blev det pizza från ett otestat hak här i "byn", väldigt god pizza med färska grönsaker. Gott gott gott!!!! Idag blir det paj med sallad till middag, skönt att illamåendet har gett med sig!

// Mamman

2 kommentarer:

Sussi sa...

Hahaha. Ja men va kul då! Världens fräschaste mamma, fett hår, svettig, osminkad, parfymfri, otvättade kläder, omålade naglar och råttfärgat hår. Kan inte bli bättre det är ju tur att du redan är gift. Kram från snyggfaster med tre barn utan adhd trots alla farliga kemikalier.

Thea sa...

PAAAAJ! Gott, gott, gott. Vi skulle också göra paj här hemma, men kycklingen som skulle blivit över från igår, käkades upp. =/ Nu i sista sekund kom jag på att vi har kantareller. Kantarell paj är ju SMASKENS! Men vi är lata och kör på pizza.