Sidor

måndag 25 januari 2010

Vecka 14

Igår var jag och käkade brunch med delar av tjejgänget. Väldigt gott och väldigt trevligt och ett ypperligt tillfälle att berätta om Mini. De flesta i gänget har barn så ofta blir det mycket barnsnack... För ett par månader sedan tyckte jag att det var jobbigt men nu lyssnar jag som med andra öron!

Igår gick vi in i vecka 14.

Din bebis är nu 8.1 till 11.4 cm från huvud till stjärt, och väger omkring 52-68 gram. Storleken motsvarar ungefär en grapefrukt.

Ansiktet hos fostret utvecklas alltmer; nu kan man tydligt se en näsrygg och att öron och ögon vandrar mot sina slutliga positioner på huvudet. En annan stor förändring är bildandet av lanugohåret som är ett fint hår som växer över hela kroppen i virvlande mönster efter hudens struktur (som senare bland annat kommer att utgöra bebisens fingeravtryck).

Lanugohåret kommer att falla av innan förlossningen och ersättas av grövre hår.
Bebisens sköldkörtel har mognat och börjar producera hormoner. Om bebisen är en pojke så bildas en prostata, och hos flickor vandrar äggstockarna ner från magen till ljumskarna.
De mjuka broskdelarna börjar nu också delvis att omvandlas till skelett. Bebisen har ögonbryn men inga ögonfransar.
http://www.blimamma.se/

Och jag längtar efter att det ska börja synas. Visserligen börjar jag få svårt att ha vissa jeans men det är ju för att jag har gått och blivit så fet! När ska magdallret bli en kula egentligen??

Inatt hade jag massor med skumma drömmar. Bland annat var jag på IKEA och försökte välja dyna för skötbordet och vänder mig om för att fråga Anders och blir skitförbannad för att han ligger och sover! Fattar han väl att han inte kan sova när jag har ett så viktigt beslut att ta i drömmen! Knäppt...



Här är den förbaskade IKEA-dynan. En vanlig skötbädd. Under denna var det ytterligare an "vanlig" dyna och på den låg det en vit och en blå handduk. Allt detta för det braiga priset 179 kronor. Stod mellan den och den utan den underliggande dynan. Förstå att jag blev sne när karln låg och sov! Stackars Make...

Men det satte igång lite mer tankar kring saker som kommer behövas skaffas och fixas under våren/sommaren. Har en tes om att om man delar upp det blir det inte en chockutgift sen. Man kanske ska scanna Blocket lite någon kväll...
// Mamma

1 kommentar:

Faster Sussi sa...

Jag har en tes som verkar stämma på de flesta jag frågat. Om man vaknar vid en speciell tid varje natt under graviditeten så kommer ditt barn troligtvis att vakna och vilja ha mat den tiden sedan. Det är barnets sätt att förbereda dig på nattjour. Ja, det är myckets som ska inhandlas men man klarar sig utan många av de grejer som butiker och tidsskrifter säger att man absolut behöver. Blocket är en mycket bra ide. Många säljer hela babykit och det är ju som nytt. Det syns inte att det är använt alls. Köp barnvagn där också, man känar tusentals kronor på det. Oftast finns t.o.m garanti kvar på sakerna. Kram till er