Sidor

måndag 30 november 2009

Vecka 6 och rödbetssallad

Igår gick vi in i vecka 6. Då händer detta:

I den sjätte veckan är din bebis 6-9 mm stor från huvud till rumpa. Det kan hända att du gått upp något eller några kilon, men om du har mått illa och tappat matlusten kan det lika väl hända att du behållit din ursprungliga vikt eller rentav gått ner!

Du har nu varit gravid en hel månad och du har vid det här laget troligen märkt att din kropp börjat förändras och att dina kläder känns lite tightare än vanligt. Så här tidigt är symptomen vanligen inte så uttalade, men en del kvinnor får halsbränna, andfåddhet och illamående.


Om en läkare undersöker skulle han/hon kunna känna att din livmoder är förstorad och det är oftast möjligt att se embryots hjärtslag vid en ultraljudsundersökning.


Från vecka 6-10 är embryot som känsligast för skadlig inverkan från omgivningen. Det är nu alla viktiga organ och system anläggs och växer till, så som hjärna, nervsystem och ögon. Det är därför extra viktigt att under denna perioden inte utsätta sitt växande barn för några riskfaktorer, så som alkohol och rökning, samt att se till att det får alla näringsämnen som det behöver, som t.ex. folsyra.


Milstolpar: Fostrets hjärta börjar slå! Ansiktsdrag, som mun och tunga, kan urskiljas. Ögonen har näthinna och lins. Matsmältningssystemet börjar bildas med de första cellerna i magen och tarmarna. På huvudet finns små inbuktningar där ögon och öron kommer att bildas. Käkarna börjar också att utvecklas.

Saxat ur http://www.blimamma.se/

Till middag igår blev det rödbetssallad, potatis, rödbetssallad, saltgurka, rödbetssallad, köttbullar, rödbetssallad och ägg. Fattar ni? Jag ville ha rödbetssallad, fanns inget annat jag hade kunnat tänka mig att äta igår! Är inte det lite väl tidigt att ha sånna ha-begär? Maken åkte iväg och köpte rödbetssallad till sin gråtande fru som helt utan anledning börjar storgråta... Har märkt att ibland är det inte kul. Maken och jag hade en "diskussion" i lördags då han fick ur sig att han har gjort så mycket hemma den här veckan för att jag har varit trött. Den sved oerhört och jag kommer, trots den enorma matthet jag känner, försöka köra på som vanligt och försöka ignorera tröttheten. Vad annars göra?

Annars har jag fått en vansinnigt icke-excisterande kondis vilket jag först nu på morgonen efter en stunds läsning om vecka 6, kan konstaterat har med Mini att göra. Jag vill med detta på inget sätt låta er tro att jag har bra kondis annars men inte så HÄR dålig!

Känner mig just nu lätt överkörd, trött, mosig, gråtfärdig med ENORMA och ömmande bröst. Längtar tills jag ska på VUL.

//Mamma

1 kommentar:

TT sa...

Hehhehe antingen är jag då också skengravid/stöttar dig eller så är det bara helt enkelt att jag längtar så till julen att jag också har cravings efter rödbetssallad! Mums vad det är gott :-D

Äntligen börjar bilderna bli mänskliga :-)
Kram