Sidor

fredag 20 november 2009

Humörsvängningar - redan?

Ska det vara så här. OM jag nu är gravid vilket jag inte helt vet egentligen (förutom ett plus och galet ont i brösten) så undrar jag om det ska vara så här. Seriöst. Började böla i bilen idag bara för att det inte blir som jag tänkt. Och nu känns matlagningen som ett problem som gör mig gråtfärdig.

Ska det vara så här???

Saxat ur se.babycenter.com

Varför har jag blivit så labil nu när jag är gravid?

Känner du att allt är bra ena stunden och nästa vill du bara börja gråta? Välkommen till klubben – det är helt normalt att ha stora känslosvängningar under graviditeten.

De kvinnliga könshormonerna progesteron och östrogen, som reglerar menstruationscykeln, kan bära en del av ansvaret. Men en stor del av känslosvängningarna beror helt enkelt på de stora omställningar som en graviditet faktiskt innebär. Ena dagen är du överlycklig över att få barn, för att i nästa sekund börja fundera på vad sjutton du gett dig in på.

Även mammor som verkligen längtat efter barn och är överlyckliga över att vara gravida, kan ha funderingar kring framtiden som tillfälligt grumlar deras lyckokänsla. Du kanske oroar dig över hur ditt förhållande kommer att påverkas, om barnet som du väntar är friskt eller över hur ekonomin kommer att se ut. Även lättare graviditetsproblem som halsbränna, trötthet och ständig kissnödighet kan också påverka. Allt detta kan göra att dina känslor åker berg- och dalbana.

När är humörsvängningar vanligast?

Humörsvängningarna är oftast mest påtagliga under graviditetens 12 första veckor.
De bör gradvis klinga av när du och din kropp anpassar sig till hormonstormarna.

Hur hanterar jag mina humörsvängningar?

Humörsvängningar är en del av att vara gravid. Det är inte konstigt att du har dina toppar och dalar, och att humöret ibland växlar från ena minuten till den andra. Tänk bara att du fungerar helt normalt (och som dina hormoner säger åt dig). Det kan minska eventuella skuldkänslor.

Gör något som du tycker om och som får dig att må bra. Vila eller sov en stund, ta en promenad, se en film tillsammans med en kompis. Var inte för hård mot sig själv. Ett av de bästa botemedlen är samtalsterapi – försökt att prata. Tala om dina känslor med vänner och familj, eller med din barnmorska eller läkare om du föredrar det. En graviditet är en omvälvande erfarenhet som kan få de flesta – till och med mammor som längtat efter barn i flera år – att känna sig överväldigade, lättirriterade och oroliga då och då.


Antar att jag fick svar på tal...

// Grinmorsan

2 kommentarer:

TT sa...

Det är lugnt du har både en axel att luta dig emot här och en säck att slå på om det behövs. Ja sen är jag ju TT i allmänhet också :-)

Sussi- syster-svägerska och blivande faster sa...

Känslig, det är bara förnamnet. Jag grinade till tecknade filmer, aktuellt, böcker ja allt. Viss mat går bara inte. All lök fick jag skicka till grannen. Gunilla hackade och hällde i en påse som jag kunde hälla direkt i grytan.