Sidor

torsdag 16 februari 2012

Svullet

Vet inte om det är för att hormonerna har bestämt att LCHF inte längre går att köra så att jag äter lite (inte frossar) kolhydrater nu men jag känner mig så svullen över magen! Jag äter två Wasa Sport knäckemackor med ost och skinka till frukost och kanske någon på kvällen. Till maten har jag visserligen fortfarande mycket grönt men även lite kolhydrater, idag var det lite kamutvete till lunchen. Häromdagen körde jag 50/50 med makaroner och Quinoa (eller qinko som min kära Make säger). Kroppen skriker efter kolhydrater och tvärvägrar till exempel kokta ägg. Äggröra gick bra ett tag men bara tanken på det gör att det vattnas i munnen av helt andra orsaker än längtan till att få äta det!

Eller är det lilla pyret som gör sig påmind?

Så här står det på minbebis.com

Embryot i din mage har börjat få mänskliga drag. Du kan känna dig svullen, spänd och få kramper i magen (hmmmm...) eller så tillhör du skaran som inte känner av speciellt mycket av din graviditet. Varje graviditet är unik och kan inte jämföras med någon annan.

Bebis

Nu är ditt embryo mellan 14 och 20 millimeter långt, det är ungefär lika stort som ett hallon. Embryot är i röresle hela tiden, hjärtat slår och blod pumpas genom navelsträngen. Embryot har börjat få männskliga drag som ögonlock och spetsen av en liten näsa börjar synas. Munnen och örat börjar växa fram. Embryots bröstkorg börjar ta plats. Även fingrar och tår börjar utvecklas som i slutet av veckan syns. Man kan redan nu mäta hjärnaktiviteten hos fostret.

Du

Livmodern är nu stor som en grapefrukt, innan du blev gravid var den som ett hönsägg. Du kan känna dig svullen och spänd, det kan göra att du blir lite extra känslig för beröring på magen. Du kan få kramper i livmodern som påminner om mensvärk. En del får acneproblem som beror på hormonbalansen i din kropp. Får du en blödning ska du kontakta din barnmorska, det behöver inte vara något farligt men kan ändå vara skönt att fråga kring. I en del fall kan det vara tecken på missfall medan andra har blödningar under gravditeten utan att något händer.

 Dags att fortsätta jobba lite, har en plan för morgondagen som ska utarbetas. Just nu saknar jag mina Tums...

Puss i pannan!

Inga kommentarer: